Článok na zamyslenie- Povinné čítanie

Povinné čítanie: Zbytočné nútenie, či klasika hodná zlata o ktorú až tak nestojíme? 

Každý z nás má v škole povinné čítanie. Či je to Jules Verne, Sofokles, Kollár, či Shakespeare je úplne jedno. Každý má k tomu povinnému čítaniu istú nechuť. Dokonca aj ja. Diela síce poctivo prečítam, ale čítam ich nasilu. Prečo? Lebo nie je správne niekoho nútiť aby si nejaké knihy prečítal, ale dal mu jedinú možnosť: výber... 

Mládež dnešnej doby trávi veľmi veľa času pri počítači. Lákajú ju sociálne siete, počítačové hry, pozeranie filmov alebo len tak surfovanie po nete, lebo nemá čo robiť. Samozrejme, že nemôžeme hádzať všetkých do jedného vreca. Iní milujú šport, knihy, kultúru alebo chodenie vonku. Sem-tam sa nájdu aj takí, ktorí napr. nemajú ani facebook, lebo ich to neláka. Čo tým chcem povedať? To, že ten, kto číta knihy, čítanie naozaj miluje a robí to sám pre seba- bude mať rozsiahlejšiu slovnú zásobu, ale získa aj iné pozitívne vlohy. My, knihomoli, si vlastne ani neuvedomujeme, čo získavame čítaním. Po knihe siahneme preto, lebo sa chceme začítať do dobrodružstva, pocítiť lásku, napätie a chceme "vypnúť", aby naša myseľ utiekla aspoň o pár krokov realite. Aby sme sa vzdialili dennému stresu, problémom a aby sme už nemuseli stále myslieť na to, čo máme urobiť. 

Väčšinou v septembri študenti dostanú zoznam kníh, ktoré musia prečítať. Zámerne som nepoužila slovo "majú", lebo by som klamala. Študenti sú doslova nútení čítať nadiktované knihy, či sa im to páči alebo nie. Sú tak obmedzení výberom a aj časom. Stále im v hlavách bude blúdiť červený výkričník, ktorý značí, že by bolo treba nájsť si čas na knihu. 



Knihomoli alebo aspoň ľudia, ktorí radi čítajú to neberú až tak dramaticky. Prečítali veľa kníh- nudných a aj zábavných. Teda berú to tak, že buď to bude nudnejšie alebo nie až tak hrozné. Niektorí sú dokonca aj zvedaví ako sa im bude páčiť dielo napr. od Shakespeara. No či už sú to knihomoli a či nie, nikomu sa do povinného čítania nechce. 

Tí, ktorí až tak nečítajú a túto povinnosť chcú mať rýchlo z krku, automaticky sa pozrú na internet a zápis si opíšu. Nemajú ani šajnu, akým štýlom to je písané, čo to vlastne je a keby ste sa ho o dva týždne opýtali, kto to napísal, ani autora by nevedel. Prečo toto všetko vzniká? Lebo tí, čo nečítajú dostanú ešte väčšiu nechuť k čítaniu, a tí, čo čítajú dostávajú malý odpor k povinnej literatúre

No na druhú stranu treba uznať, že zlatú klasiku ako Rómeo a Júlia, Hamlet, Antigona atď. si treba prečítať, lebo žijeme len raz. Ja sa priznám, že po takých dielach by som sama od seba nesiahla. Mali by sme vedieť, na akej úrovni boli spisovatelia v minulosti. Ak si predstavíte, že pred sto rokmi autor toto dielo písal, a vy, v 21. storočí ho čítate, je to úžasné. No netreba nikoho nútiť k prečítaniu knihy, lebo to nikam nevedie. Buď si to dotyčný prečíta s nechuťou a nemá z toho nič alebo si to neprečíta vôbec. 

No a čo sa týka povinnej modernej literatúry, myslím si, že znie rovnako nezáživne. Buď sú to diela, ktoré sú staršie a nudnejšie alebo, ako hovoríme my, tínedžeri, "trapošiny". 
Preto v dnešnej dobe majú študenti odpor k povinnému čítaniu, lebo sú nútení, obmedzovaní a neláka ich to. No na druhú stranu treba uznať, že aj staršie diela ľudstva treba mať prečítané, aj keď nás to možno nebude baviť. Ak si chcete knihu prečítať, no vôbec vás neoslovila, nezúfajte. Skúste si pozrieť napr. recenzie alebo filmové spracovanie. Možno práve takýmto spôsobom dostanete na knihu chuť.

A môj názor? Podľa mňa by povinné čítanie existovať malo, no nie takéto prísne. Dajme tomu, že napr. z piatich povinných kníh by boli dve určené (napr. Rómeo a Júlia a Anna zo Zeleného domu) a ostatné tri by mali určený iba žáner (detektívka, fantasy, sci-fi). Pri niečom takom neexistuje, že by si niekto nevybral. Lebo jeden žáner obsahuje neuveriteľné množstvo kníh a jedna z nich bude určite vyhovujúca. Mali by z toho niečo aj študenti a knihy by mali viac čitateľov. 
No takýto systém zatiaľ zavedený nie je a preto sa musíme prispôsobiť realite. Podľa mňa by sa mal každý premôcť a prečítať aspoň väčšinu (najlepšie všetky) povinné knihy. Síce takto o zlatú klasiku neprichádzame, no treba uznať, že čitateľský zážitok sa na stupnici od 1-10 vysoko neumiestní... 

A ako ste na tom Vy? Aký máte názor na povinné čítanie? Prečítate všetko, poctivo, alebo nájdete iný, rafinovaný spôsob...? 



Komentáre

  1. Sice jsem se do doporučené četby nikdy moc nehrnula a málokterá knížka mě vyloženě zaujala, ale díky doporučené četby jsem našla skvosty a myslím, že není k zahození vědět, jak se literatura vyvíjela. Což je podle mě hlavním účelem doporučené četby, kdyby dostal člověk na výběr jen určitý žánr, zřejmě si vybere nejnovější období, ať se to lépe čte, což tomu člověku nic moc nedá. O čem klasiky jsou si může každý dohledat na internetu (což stejně většina lidí dělá), ale pokud chci vědět něco o literatuře a její historii, musím si je přečíst :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, no na druhú stranu ak sa na knihu netešíš a nemáš na ňu chuť (príp. nečítaš vôbec rád) je to zbytočné (nútenie) :) Našťastie sa nájdu aj takí poctiví, ktorí sa premôžu, pretože zvedavosť vyhrá ;)

      Odstrániť
  2. Čítanie povinnej literatúry mi nerobilo nikdy problém, aj keď na strednej som už k daným dielam mala menší odpor. Aj napriek tomu, že sa mi do nich nechcelo som ich prečítala a asi jediné čo nemám prečítané za 4 roky strednej je Otec Goriot, to sa vážne nedalo kvôli opisom. :D
    Z povinnej literatúry sa mi páčila Antigona a Na západe nič nové, to je vážne záživné a pútavé. Aj keď trošku smutné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No tak ja dúfam, že všetky diela na SŠ prečítam :) Zatiaľ sa teším na Hamleta ( z aktuálneho zoznamu) :D

      Odstrániť
    2. Hamlet je fajn, ten ma tiež bavil, aj keď sme ho nebrali tak podrobne. :)

      Odstrániť
  3. Já jsem zatím měla velké štěstí, protože na nižším gymplu jsme neměli povinnou četbu, ale povinně jsme si vedli čtenářský deník s minimálně jednou knihou za měsíc, a to jakoukoliv. S tím jsem problém neměla, spíš jsem dostávala pravidelně vynadáno, že si tam fakt napíšu jen jednu knihu a ne všechny, které přečtu. Teď na vyšším gymplu máme referáty - každý si může ze seznamu vybrat to, co se mu bude líbit, takže má jednu povinnou knihu na celý rok (případně půlrok, teď si nejsem úplně jistá). Já si povinnou četbu čtu sama, ale spíš tu, která se na naší škole v maturitním seznamu nevede. Nebo vede, ale třeba od Shakespeara máme Romea a Julii a Hamleta. První zmiňovanou nemám moc ráda, druhá ujde. Ale bohužel si nemůžu vybrat hru Coriolanus nebo Much Ado About Nothing, což je rozhodně škoda, protože jsou skvělé. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak na základke sme to mali tiež trošku voľnejšie, no posledné roky ani nie :P Musím prečítať ešte 4 knihy, no teším sa na jednu - Hamleta. Mne sa tá dráma veľmi dobre nečíta :)

      Odstrániť
  4. Povinné čítanie me veľmi nebaví, no aj napriek tomu ho mám rada... Máme učiteľku ktorá sa nás snaží pochopiť. Vie že nie každá kniha musí každého zaujať... Havorí nám ze máme povinné čítanie vždy začať čítať... ak nás kniha nezaujme, po asi 20-30 stranách, máme si ju len rýchlo prelistovať aby sme vedeli aspoň trochu o čom bola... Presne tak to ja robím ale povinné čítanie by som nikdy nezrušila... Ako príklad uvediem Jar Adely Ostrolúckej.. Kniha ma na 1. pohľad ani trochu nezaujala a čítať som ju začínala s nechuťou... Ale ked som začala, neverila som ako ma takáto kniha (úplne mimo môjho štýlu) dokáže tak zaujať! kniha ma nakoniec bavila a som veľmi vdačná že som jej dala šancu.... :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak takýto prístup je úžasný! Dúfam, že aj ja nájdem nejaké super diela v povinnom čítaní :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky