Tipy na knihomoľské Vianoce! (Časť prvá: Knižné darčeky)

Jedno z najkrajších období roka je za dverami a ja som si pre vás pripravila niekoľko skromných tipov, ktoré by sa vám mohli zísť pri výbere darčeka pre knihomoľov alebo aj neknihomoľov, ktorí by sa radi zamilovali do literatúry. 

1. KNIHY 
Viem, tento prvý bod asi veľmi nevyznie veľmi originálne, ale buďme k sebe úprimní- kniha poteší knihožrúta najviac. Ak si pripadáte totálne bezradní, nekomplikujte si život, zájdite do kamenného kníhkupectva a kúpte mu darčekovú poukážku. Nerobte si starosti, že nemáte vo vrecku len tak dvadsať eur. Každé euro odpočítané od celkovej sumy knihy je pre nás ako zlato. Ak by ste to však predsa len riskli a chceli by ste zabodovať v očiach intelektuála, prinášam vám pár tipov. Vopred vás upozorňujem, že som neprečítala všetky spomínané tituly, ale starostlivo som si ich overila, na internete zbierala názory iných čitateľov a úprimne verím, že som vybrala dobre: 

...PRE TOHO, KTO JE NAOZAJSTNÝM INTELEKTUÁLOM: 

Existuje mnoho vrstiev čitateľov: niektorí obľubujú ľahkú literatúru, iní zas náročnejšiu. Ak však poznáte človeka a viete, že sa rád zamýšľa, že nemá problém s prijatím nových myšlienok či zaujímavých textov, dovolím si povedať, že by ho mohli zaujať eseje. Sú to útle dielka, avšak obsahovo sa im niekedy nevyrovná ani šestostranová bichľa.

Väzenia, v ktorých sme sa rozhodli žiť- Doris Lessing 
Táto knižôčka je pravdepodobne jedna z najlepších kníh roku 2017 z môjho pohľadu. Myšlienky, ktoré sa v nej nachádzajú sú pre individualistov, introvertov a extrovertov a intelektuálov, či ich politika zaujíma alebo nie. Jazyk rozprávania nie je extrémne náročný, skôr by som povedala, že je zámerne zvolený tak, aby eseje Lessingovej chápalo čo najviac ľudí. Asi by som už dodala len to, že touto knihou sa netrafíte vedľa. Je napísaná nositeľkou Nobelovej ceny.




Nevysloviteľné a iné konverzačné témy- Meghan Daum 
Na túto knižku som sa tešila neskutočne dlho, ale bohužiaľ som sa k nej akosi nedostala. Zatiaľ. Kniha obsahuje 10 silných textov inšpirovaných predovšetkým životom samým- neľahké situácie si nevyberáme. Jednoducho sa stanú. Na povrch prekypuje postoj k sentimentálnosti, romantizovaniu si niektorých životných postojov, ako aj ku kultúrnym tabu. Autorka píše o ťažkých témach- ktoré sa nevysvetľujú a nerozoberajú.



...PRE TOHO, KTO MÁ RÁD SILNÉ PRÍBEHY: 
Tým myslím aj takých jedincov, ktorí sa neboja rozplakať.

Zlodejka kníh- Markus Zusak 
Ja viem, že o tejto knižke hovorím stále a že, vzhľadom na dynamický knižný trh, je takpovediac staršia, ale jednoducho nedá mi nespomenúť ju. Je to kvalitná kniha, ktorá síce rozpráva príbeh o deťoch počas vojny, ale je určená všetkým vekovým kategóriám. Mne osobne neskutočne vyhovujú príbehy vsadené do vojnovej doby. Keď som túto knižku čítala, pamätám si, že som sa párkrát zasmiala, ale predovšetkým som si aj poplakala. Premiešali sa vo mne všelijaké pocity počas čítania. V okamihu, kedy som vyšla z mojej izby, som si vážila ešte aj to, že mi v kúpeľni z kohútika tečie teplá voda. S odstupom času si dovolím povedať, že táto knihy vo mne zanechala stopu a navždy ma zmenila.


Predtým než som ťa poznala- Jojo Moyesová 
Určite ste videli minimálne reklamu na filmové spracovanie. Nehovorte mi, že nie. Práve aj hviezdne obsadenie hovorí o úspechu bestselleru britskej autorky. Niektorých možno hneď odradí myšlienka, že by mali čítať o vozičkárovi a zdravom dievčati, ale nie je všetko také ako sa zdá. Willa si určite po niekoľkých kapitolách obľúbite. Je to romantický príbeh, ktorý sa našťastie nepodobá Steelovej, takže príbeh nie je ľahkovážny a ani prehnane sladký. Je vtipný, reálny, smutný a silný. Ak túžite po knihe, ktorá vás chytí za srdce, ale nevyteká z nej roztopený cukor, siahnite po nej aj vy. Ja túto knihu jednoznačne MILUJEM!

...PRE DOSPIEVAJÚCE DUŠE: 
YA literatúra je tak plodná a populárna, že je presýtená a ľahko sa môže stať, že siahnete po nekvalitnej knihe, v ktorej si nepodčiarknete ani jednu myšlienku. Samozrejme existuje viacero YA kníh, ktoré by som vám odporučila, ale bohužiaľ priestor je limitovaný. Nechajte sa inšpirovať:

Dám Ti aj slnko- Jandy Nelson 
Toto je, vážení a milí, dokonalá kniha. Mám v nej popočiarkovaných nespočetne veľa myšlienok, čo svedčí o tom, že tento príbeh nie je prázdny. Požičala som ju niekoľkým priateľkám, ktoré sa do knižky zamilovali rovnako ako aj ja a poznačili si do nej svoje (iné) obľúbené citáty. Táto kniha je plná umenia, zvratov, stratených tínedžerov a súrodencov,  komplikovaných a možno až odmlčaných rodinných vzťahov s prekvapivým koncom. Rozprávači sa striedajú, časová súslednosť nie je chronologická, čo len znamená majstrovské vyrozprávanie príbehu. Knihu som čítala vtedy, kedy vyšla, ale dodnes vo mne rezonujú pocity a atmosféra knihy.

Klamári- E. Lockhart 
Je mnoho ľudí, ktorí tento príbeh nepovažujú za nič výnimočné, ale ja si myslím pravý opak. Ide o nenáročné čítanie, kde nejde o nejaké hlboké myšlienky či umelecký zážitok. Ide o štyroch priateľov, snobské prostredie a jedno osudné leto, po ktorom si hlavná hrdinka nič nepamätá. Niečo sa počas minulých prázdnin muselo stať, ale každý sa tvári, akoby o nič nešlo. Milujem tajomstvá a knihy, ktoré neviem pustiť z ruky. Keď som Klamárov dočítala, bola som tak mimo, že som ani nevedela, ako sa volám. Perfektne zvládnutý príbeh pre mladých, ktorý sa čoskoro dočká filmového spracovania.


Mŕtve dievča neklame- Jay Asher 
Mŕtve dievča neklame aneb Thirteen reasons why. Pravda, ide celkom o komerciu, slovenský preklad je plný gramatických chýb a v konečnom dôsledku by sme mohli povedať, že Hannah je jedna drama queen, ale aj napriek tomu mám túto knižku neskutočne rada. Ak poznáte osobu, ktorá si prečíta len také knihy, ktoré ju chytia od začiatku, kúpte jej túto. Dvesto strán zbehne, že ani čitateľ nevie ako a ak nepozná spoilery, tak to bude rýchla jazda. Navyše knižka rozoberá citlivú problematiku, ktorá koluje medzi tínedžermi- samovraždu. O knihe si určite každý vytvorí vlastný názor, ale jednoznačne sa zhodneme na tom, že táto kniha má posolstvo. A keby sa daná osoba po rýchlom prečítaní knihy cez prázdniny nudila, môže začať pozerať seriál (to bola moja závislosť).

Ako som už spomínala, v tomto odvetví literatúry je napísaných mnoho krásnych a mnoho slabých príbehov, ale dovolím si vám napísať ešte niekoľko názvov kníh, ktoré ma oslovili: Všetky skvelé miesta, Kečupové oblaky, Kam zmizla Aljaška, S láskou Rosie (aj pre staršie ročníky)... 

...PRE MILOVNÍKOV FANTASY: 

Temnější tvář magie- Victoria Schwabová 
Posledná fantasy chuťovka, ktorá ma tak stiahla, že som prestala vnímať svet okolo seba. V dnešnej dobe je náročné natrafiť na bláznivú jazdu okorenenú originalitou. Ak poznáte človeka, ktorý jednoducho miluje fantasy, skúste ho potešiť touto knižkou. Victoria sa pohrala s vymysleným svetom, skvelými postavami a trefnými dialógmi, ktoré sú vtipné a dynamické zároveň. Dokonca som čítala, že sa chystá filmové spracovanie... A viete čo? Ani sa nedivím! Začarovaný Londýn, mágia a unikátna zápletka si takýto úspech zaslúžia!

Trón zo skla- Sarah J. Maas 
Akonáhle vyjde Sarah nejaká nová kniha, je toho plný instagram. V sekunde. Síce z tejto série vyšlo v Slovarte už päť dielov, ja som sa dostala len po trojku. Avšak s rukou na srdci môžem skonštatovať, že táto séria je neobyčajná. Je plná akcie, komplikovaných vzťahov, zla a emócií. Ručím vám za to, že či máte srdce z kameňa alebo nie, na tomto príbehu si niečo určite zamilujete. Čitateľ, ktorý Trón zo skla ešte nezačal čítať, má to šťastie, že na svete je už 5 dielov v slovenčine. Ja som také šťastie nemala a možno práve preto som sa niekde zasekla... A asi nemusím pripomínať, že sa chystá seriál.

Ak tieto knižky dobre poznáte (alebo aj ten, komu sa chystáte knižku kúpiť), skúste sa pozrieť na: Červenú kráľovnú, Vraniu šestku, Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, Hru o tróny... 

...PRE TÝCH, ČO POTREBUJÚ MOTIVÁCIU: 

Vesmír vám kryje chrbát- Gabrielle Bernstein 
Ak viete, že človek, ktorého sa chystáte obdarovať, aspoň trošku verí na zázraky a neverí na náhody, neváhajte ani na sekundu a darujte mu túto knihu. Považujem ju za jednu z najdôležitejších kníh, aké som v roku 2017 prečítala. V mnohom ma zmenila, otvorila mi oči a nabila ma krásnou pozitívnou energiou. Gabrielle je jedna skvelá žena a ja jej ďakujem za to, že napísala tak skvelú knihu. Nie je náročná na čítanie a nie je ani hrubá. Skrýva v sebe neobyčajné myšlienky.



Majstrovstvo- Robert Greene 
Dopredu varujem, že toto je knižka o niečo náročnejšia na čítanie. Autor sa zaoberá otázkou, či sa géniami stávame alebo rodíme. Celá kniha je postavená na niekoľkých životopisoch slávnych ľudí, ktorí sa zapísali do histórie (Mozart, Benjamin Franklin...). Presne na základe týchto životných príbehov a silných citátov autor predostiera veľmi zaujímavé myšlienky. Po dočítaní knihy som bola neskutočne nabudená energiou a keď mám pravdu povedať, práve pri jej čítaní som zistila, čo chcem v živote robiť. Pre mňa to je takisto neskutočne výnimočná kniha s hodnotnými myšlienkami, ktoré vám dokážu zmeniť život.



...PRE TÝCH, ČO ZBOŽŇUJÚ ZÁHADY: 
Priznám sa, že v týchto vodách nie som tak celkom doma. Ja osobne milujem detektívky od Agathy Christie či Sira Arthura Conana Doyla, ale som si vedomá toho, že dnes letia omnoho viac trilery zasadené do počítačovej doby.

Dievča vo vlaku (Paula Hawkins) 
Nečítala som, ale súdiac podľa toho obrovského boomu, ktorá táto kniha spôsobila, mi nedá nenapísať ju tu. Nedávno vyšla autorke nová kniha- Do vody, ale podľa toho, čo som počula, sa Paula vraj tak trošku opakuje a ani zďaleka to nie je také super. Samozrejme, rozhodnúť sa musíte vy.

Iné typy: Sherlock Holmes, Dokonalá, knihy od Larsa Keplera či Jo Nesba... 

...ĎALŠIE TIPY: 

Básne 
Ako raz povedal Jim Jarmusch: "Čítanie poézie v preklade je ako sprchovať sa v pršiplášti." Tento výrok sa mi neskutočne zapáčil a riadim sa ním aj ja. Poetickým dušiam istotne ulahodia krásne verše a ja som si istá, že slovenskí básnici napísali nespočetne veľa skvostov. Nechcem nikomu radiť, pretože poézia je až príliš intímna záležitosť, ale ak ste úplne bezradní, skúste sa pozrieť na tvorbu od Válka, Rúfusa, Heviera či Mihálika. Určite ste započuli aj o aktuálnej novinke: Čistá duša. Ako to na Slovensku býva, bestsellery napísali ľudia skrývajúci sa pod pseudonymom. Nejde o typickú poéziu, skôr o váhu slov, slovných hračiek a o city.

Klasika 
Ak natrafíte na dobrý preklad, klasikou nič nepokazíte. Skúste si popozerať knižky akými sú Veľký Gatsby, Starec a more alebo knihy od Remarqa. Z modernej "klasiky" ja osobne milujem japonského autora Murakamiho. Neprečítala som od neho všetko, ale taký Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovanie je môj obľúbenec.



Komentáre

Obľúbené príspevky