Vysnívaný čítací kútik

Vášniví knihomoli mi isto dajú za pravdu, keď poviem, že zážitok z čítania nezávisí len od toho, že čo čítate, ale aj od toho, kde. Porovnajte si napríklad čítanie niekde na pláži- azúrové more a biely piesok, či rušnú stanicu metra, kde do seba ľudia navzájom strkajú a vy sa snažíte sústrediť na knihu, sediac niekde na lavičke. Je však potrebné povedať aj to, že každému vyhovuje niečo iné. Niekoho vyrušuje hluk, niekoho zas ticho. Iní napr. mimo domu ani nečítajú, lebo vedia, že sa v doprave, medzi ľuďmi, nebudú vedieť dobre sústrediť na príbeh. Práve takíto ľudia vyhľadávajú skôr pokoj pri čítaní a z toho dôvodu majú aj dôvod vytvoriť si akési magické miestečko- svoj magický knižný kútik, kde prežívajú životy a emócie postáv, ktoré žijú iba na papieri a v myšlienkach. Presne k takejto skupinke ľudí patrím aj ja a preto som sa rozhodla zapojiť sa do súťaže a zároveň vám predostrieť svoj návrh, či ideu, môjho vysnívaného čítacieho kútika.

Dokonalý čítací kútik sa skladá z 3 hlavných častí: knižnice, kresla a, samozrejme, rozčítanej knihy. Priznám sa, že ja osobne doma nemám zariadený čítací kútik, dokonca ani nemám nejaké obvyklé miesto na čítanie. Väčšinou si čítam tam, kde ma napadne, alebo kde ma pri čítaní nebolí krk či oči. Preto, ak by som sa mala zasnívať a predstaviť si dokonalé kreslo na čítanie, v mojom prípade by to bolo niečo neobvyklejšie- závesné kreslo/resp. sieť. Čítanie v sieti mi pripadá komfortnejšie a aj zdravšie, keďže chrbtica sa neopiera o nič tvrdé, čo tlačí. Navyše v sieti si vieme aj dobre zdriemnuť alebo len tak ležať a premýšľať. Netvrdím, že to sa nedá ani v obyčajnom kresle, ale takto vo vzduchu to má úplne iné čaro.  Neskutočne sa mi to páči a pripadá mi to príjemnejšia alternatíva ako tvrdé drevené kreslo.

(do tejto siete som sa zamilovala)


Čo sa týka knižnice, myslím si, že to je u mňa ešte naliehavejšia téma ako otázka kresla/sieti. Všetky moje police sú totiž zapratané knihami a aj napriek tomu mám ďalšie kopy kníh, ktoré nemám kde dať, takže ich uskladňujem na stole či na nočnom stolíku. Pri otázke knižnice však nejde iba o to, či sa nám samotná knižnica dosť páči, ale či je aj dosť veľká a či ladí s interiérom izby. Buď môže priťahovať pozornosť tým, že sa líši od ostatného nábytku, alebo ju vieme zladiť tak, že dokonale zapadá. Pre každého knihomoľa je knižnica pokladom, pretože je domovom pre všetky knihy, ktoré ponúkajú úžasné príbehy a vzácne myšlienky. V mojom prípade by som si vybrala originálnu a podľa možností čo najväčšiu knižnicu. Veci si vždy vyberám podľa toho, či sa mi vec na prvý pohľad páči, čiže by som sa určite nerozhodovala podľa toho, či sa mi knižnica do izby dokonalé hodí alebo nie (hlavné je, aby sa tam zmestila, no nie?). Nebránila by som sa elegantnej vysokej knižnici, no ani originálnej v tvare slimáka.






Posledná vec, ktorú potrebujeme na vytvorenie vysnívaného čítacieho kútika, je kniha.
                                                                Kniha totiž
robí z kútika kútik na čítanie. Dokonca je aj jedno, kde si čítate a ako to vyzerá. Keď tam je kniha, má to potenciál. Za posledný čas sa mi môj čitateľský vkuse dosť zmenil, ale keby som vám mala odporučiť pár titulov, začala by som slovenskými autormi. Viem, že mnoho ľudí ich nečíta, pretože u nás sa píše pomerne ľahká literatúra, ale ak máte chuť na niečo silnejšie a hodnotnejšie, obhliadnite sa do minulosti. Ja sa napríklad chystám na Smrť sa volá Engelchen (Mňačko), ale ak by som vám mala poskytnúť tip na niečo, čo som už čítala, jednoznačne by to bola knižka Sám proti noci (Tatarka, Artforum). Celú recenziu si môžete prečítať TU, ale ak sa vám nechce, len vám poviem, že sú to útržky a fragmenty z autorovho ťažkého života, pocitov a spomienok. Neviem, či som sa už stretla s autorom, ktorý dokáže tak krásne a naturalisticky opísať ženu. A celkovo, kniha je aj o ťažkom režime, ktorý lomcoval našou krajinou, o úvahách a myšlienkach, ktoré si budete podčiarkovať tak často, že ceruzku z ruky nepustíte.

Týmto článkom som vám aspoň trošku chcela priblížiť ideu môjho vysnívaného čítacieho kútika, dúfam, že sa mi to podarilo. Budem rada, ak sa o svoje nápady či sny so mnou podelíte v komentároch.
Ak sa chcete inšpirovať, môžete na týchto stránkach, odkiaľ som obrázky čerpala aj ja: knižnice, kreslá
Usporiadateľom súťaže je Biano.sk, ktorému ďakujem za pozvanie do súťaže. Ak by ste sa chceli aj Vy zapojiť do súťaže o kreslo a knižnicu so svojim blogom, kontaktujte ma a napíšem Vám bližšie informácie :)


Komentáre

Obľúbené príspevky