Papierové mestá

O bláznivej Margo Rothovej- Spiegelmanovej sme toho už veľa počuli- tri dni kočovala s cirkusantmi, na gitare ju naučil hrať nejaký starký v polorozpadnutom dome a každý o nej vie, že je tak trochu... uletená. S Quentinom sa pozná od detstva a vďaka nej zažije bláznivé dobrodružstvo, ktorého následok bude spoznanie svojej, ale aj Marginej pravej tváre... 

Autor: John Green                                                                       
Počet strán: 292
Žáner: dobrodružstvo, sila priateľstva
Vydavateľstvo: Ikar
Rok: 2014 

Anotácia: 
Quentin, ktorému každý hovorí Kvéčko je rozprávačom tohto dobrodružného a neuveriteľného príbehu s neobyčajnou atmosférou. Jeho rodičia sú psychológovia, aj keď mu niekedy z ich výrokov prepína, no to nemení nič na tom, že je aký je. Normálny a zlatý chlapec, ktorý neustále mešká a život si riadi stereotypicky- vyštudovať vysokú školu, nájsť si zamestnanie, mať manželku, deti a mať pokojný život. Jeho dvaja najlepší priatelia Radar, macher do počítačov a elektromechaniky, a Ben, zúfalý chlapec v tom, že si konečne už chce nájsť babu, mu strpčujú no zároveň aj sladia život. Veď takých dementov nenájdete na každom rohu... 
Quentin má teda super rodičov, naozajstných dvoch priateľov a... malú túžbu po Margo Rothovej- Speigelmanovej. Nesmejte sa, že jej píšem celé meno- ono sa tak píše, vyslovuje a nemení sa. Žiadna Margo. Margo Rothová- Spiegelmanová. Ona bola spolu s Quentinom v detstve veľmi dobrá priateľka, no navzájom sa od seba oddelili po istom čase. Jasné, že po nej pokukuje vkuse v škole. Je pekná, múdra, zažila neuveriteľné dobrodružstvá a... stále je to to dievčatko, ktoré sa s ním ako malé hrávalo a rozprávalo.
Jedna neuveriteľná príhoda hovorí, že spoločne našli mŕtvolu ako deväť roční... no o tom potom. 
Ako som už spomínala, Margo Rothová- Spiegelmanová sa okrem bláznivých dobrodružstiev a nezvyčajného písania jej (celého) mena líši od ostatných azda všetkým. Margo je len jedna. Má guráž a každý ju zbožňuje. No na rozdiel od Quentina je ako utrhnutá z reťaze. Ona nepotrebuje stereotyp. Chce byť bláznivá, nezastaviteľná, neovplyvniteľná a... sama sebou. Nechce kráčať životom tak ako ostatní- nudne a rovnako. 
V jeden večer sa Margo objaví za Kvéčkovým oknom prezlečená za nindžu. Čo zase to dievča chystá? Verte či nie, práve s Kvéčkom sa rozhodla usporiadať jej tajný plán- splniť jedenásť bodov pomsty za Margo Rothovú- Spiegelmanovú. A ona chce len jeho. Žiadnu kamarátku, frajera, ale... starého dobrého kamaráta s ktorým neprehodila slovo dosť dlhú dobu. A čo urobí Kvéčko? Do Margo bol zamilovaný už ako malý a neopustilo ho to. Margo mu sľúbi, že sa do rána vrátia, preto Kvéčkovi až príliš záleží na presnej dochádzke. 
Po nočnom dobrodružstve príde šok. Margo zmizla. Teda, ona zmizla už niekoľko krát a po pár dňoch sa opäť objavila. Vždy po sebe nechala nejaké indície, aby ju niekto šiel hľadať, no nikto nepochopil ani tú prvú. No čo sa mohlo stať? Veď ešte v noci Kvéčko s ňou bol a hovorili o ďalšom dni v škole... A keď začne objavovať indície, ktoré sú určené pre neho, neváha. Margo niekde je. Kvéčko spolu s priateľmi začnú pátrať... len aby sa im ju podarilo nájsť včas. 


"Veľké písmená ti idú," povedal som.  
"Viem. Verím v náhodné používanie veľkých písmen. Pravidlá pravopisu sú hrozne nefér k slovám v strede."

                                             Moje hodnotenie: 
Paperback s pôvodnou obálkou
Pre predpokladaný úspech tejto knihy na Slovensku a aj v Česku vyšli dve verzie- hardback a paperback. Obidve majú aj iné obálky. Paperback má obálku pôvodnú, so špendlíkom, a hardback má novú, vymyslenú. Samozrejme, že tvrdá väzba s prebalom je drahšia a má aj "placku- Svetový bestseller", no mne sa páči viac a som rada, že mi Ježiško priniesol práve tú, aj keď ide o príbeh a nie vzhľad. Obidve sú veľmi pekné, stačí si vybrať.
Čo sa týka príbehu, nečakala som niečo také. Celý príbeh nám rozpráva Quentin, chlapec v maturitnom ročníku. Čítam väčšinou knihy, kde sú hlavné postavy dievčatá, toto bola príjemná zmena a mne sa to, neviem prečo, páčilo viac. Chlapec je predsa len strohejší a povie všetko na rovinu. Tiež sa s ničím nebabre, viac nadáva a... čo na srdci to na jazyku. Takže ja som si Kvéčka náramne obľúbila, pre mňa to bola úžasná chlapčenská postava s ktorou autor nemal možnosť niečo pokaziť. 
Margo vystupovala v príbehu v prvej a tretej časti knihy. V druhej nevystupovala vôbec. Keď som sa nad tým zamyslela, myslela som, že tam bude častejšie, no nakoniec mi to až tak nevadilo. Každopádne sa mi páčili jej takisto úprimné názory a aj to, že bola bláznivá a sama sebou. Až na konci som si uvedomila, čo chcela Quentinovi touto "dobrodružnou nocou" odkázať a tak sa mi môj názor na ňu mierne zmenil.
Nedá mi nespomenúť Quentinových kamošov- Bena a Radara. Bez nich si príbeh nedokážem ani predstaviť. Obľúbila som si ich ešte viac ako Margo. Ich a Kvéčkové hlášky mi spôsobovali výbuchy smiechu... veru, tak som sa ešte nenasmiala. Nestretla som sa s  takými vedľajšími postavami, ktoré by som si tak obľúbila. Boli jednoducho úžasní, nenapraviteľní a... želala by som si mať aspoň jedného vo svojom okolí. Radar bol múdry a schopný a Ben... okomentoval, čo sa dalo a verte mi, že s nimi by mi pripadalo čítanie nekrológu ako príjemná zábava...
V hlavných úlohách vo filmovom spracovaní sa objaví
Nat Wolff  (hral aj v TFIOS) a
Cara Delevigne ako rebelka Margo
Prvá časť knihy opisuje šialené vyplnenie jedenástich bodov pomsty, bola tam hlavne Margo a Quentin.
Druhá časť opisuje zmiznutie Margo. V tejto časti sa začali objavovať prvky dobrodružnej a detektívnej literatúry. Veď pátranie je pátranie... Tu som spolu s Kvéčkom zistila, akých má skvelých kamošov, čo sa ešte raz potvrdilo aj v tretej časti.
No a v poslednej, tretej, časti sa odohráva cesta pátrania, lenže aký bude výsledok (a či vôbec nejaký bude) si musíte prečítať vy sami.
Rada by som sa ešte vyjadrila ku koncu. Slepo a naivne som dúfala, že Green ho nenapíše "greenovsky". Som ja ale hlupaňa. Koniec bol presne taký, aký som si ho nepredstavovala a v duchu som si len opakovala: "Prosím nie. Nie! Nie!" Takže Green nesklamal a ja nie som s koncom spokojná, no zároveň aj trochu som, lebo vďaka nemu je kniha ešte výnimočnejšia, ako by bola.
Takže pre mňa úžasný príbeh, ktorý ma milo prekvapil. Čítal sa dosť rýchlo- na jeden hlt som prečítala sto a  aj stosedemdesiat strán, šlo to samo. Kapitoly neboli veľmi dlhé. Objavili sa isté pasáže, ktoré neboli až také zaujímavé a mňa to začalo naozaj veľmi mierne nudiť (boli to pasáže, keď hľadali Margo, no bezvýsledne. Logicky mi to klape, že nie vždy ide všetko po masle, ale nebolo to až tak záživné čítanie). Knihu určite odporúčam, ktorí majú radi dobrodružstvo, bláznovstvo, Greena, nepredvídateľné konce, nenapodobiteľný humor a... silu priateľstva.
Veľmi sa teším aj na filmové spracovanie.


Komentáre

  1. Na knihu jsem také před pár dny na mém blogu psala recenzi, ale co jsem netušila je, kdo bude ztvárňovat hlavní role ve filmu a za seznámení ti moc děkuji, už se těším, až budu moct knihu srovnat s filmem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na film sa aj ja veľmi teším, som zvedavá aký budem mať z neho pocit :3 Za oznam nemusíš ďakovať, rado sa stalo ;) Mne sa osobne obidvaja herci hodia na Quentina a Margo, no uvidíme ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky