Knižný súhrn: MAREC

Na začiatku tohto mesiaca by som neverila, že budem písať tento článok a že sa pokúsim o zavedenie nových rubrík na blog (Umenie a kultúra, Knižný súhrn). Dva mesiace som sa trápila s otázkou, či nemám skončiť s blogovaním. A nie, nerobím si srandu. Jednoducho som sa ocitla v bode, kedy som sa sama seba pýtala, či to má nejaký zmysel a že by sa možno nič nestalo, keby som si dala odmlku alebo teda definitívny koniec. Už som sa takmer rozhodla, že končím a budem max. niečo postovať na instagrame, keď mi napadla myšlienka, že by som to mala skúsiť. Nanovo. No a tak som sa pohrajkala s novým vzhľadom blogu, nafotila som nové fotky (u ktorých sa moja chronická nespokojnosť vyparila) a predsavzala som si, že budem omnoho aktívnejšia a zapálenejšia do prispievania a písania článkov/recenzií. Chcela by som, a neviem či sa mi to podarí, každý mesiac publikovať minimálne 4 príspevky, z toho max. 2 recenzie. Uvidím, či sa mi to podarí, možno na konci apríla budem úprimne prekvapená.

PREČÍTANÉ KNIHY 

Vďaka prázdninám sa mi podarilo odbúrať a striasť sa čitateľskej krízy, takže som potešená, že sa mi, na moje pomery, podarilo prečítať toľko kníh:

1, Leptokaria- Vladimír Balla 
2, 1984- George Orwell 
3, Judgment Detox- Gabrielle Bernstein 
4, Tajný denník Hendrika Groena 83 a trištvrte roka - Hendrik Groen 
5, Čarodejná zima- Tove Janssonová 
6, 14-14 (Priateľstvo naprieč storočiami)- Silène Edgarová, Paul Beorn 
7, Láska a iné Pobláznenia (Daniella Ferková) 



Každý mesiac si dávam zároveň 3 pravidelné výzvy:

1, prečítať aspoň jednu pôvodne slovenskú/českú knihu
2, prečítať knihu v cudzom jazyku
3, prečítať nejakú klasiku 


Samozrejme, že sa mi to nie vždy podarí (niekedy čítam jednu knihu mesiac ehm ehm), ale naozaj sa snažím držať týchto troch "pravidiel" alebo teda výziev, pretože naozaj mám v záujme rozširovať si obzory v slovenskej a českej literatúre, chcem si zdokonaľovať cudzí jazyk a zároveň mať prehľad o klasike a dielach, vďaka ktorým sa literatúra rozvíja dodnes. 

Slovenská/česká prečítaná kniha- Leptokaria, Láska a iné Pobláznenia
Som na seba pyšná, podarilo sa mi prečítať rovno dve! Len tak medzi nami, zo zbierky poviedok, z Leptokarie, som bola úplne hotová. Je to malá útla knižôčka, ku ktorej som sa dostala v knižnici (všade je vypredaná, dokonca ani v antikvariátoch ju človek nedokáže zohnať). Naozaj som neverila a vlastne ani netušila, že existuje nejaký Slovák, ktorý dokáže takto písať. Bolo to ťažké, melancholické, hlboké, nevysvetlené, štipľavé a zároveň pravdivé... Balla však píše tak, aby čitateľa zaujal, nie aby ste umreli od nudy. Ak chcete vedieť o čom hovorím, dajte si tú námahu a nejako sa ku knihe dostaňte. Otvorí sa vám druhý svet.
Lásku a iné Pobláznenia som mala pôvodne dočítať až v apríli, ale bolo to také dobré, že som to zhltla za dva dni. Len som čítala a čítala. A potom som, v tom ošiali, napísala recenziu. Ak chcete, prečítajte si ju.


Kniha prečítaná v cudzom jazyku- Judgment Detox 
Milujem Gabrielle. Ja jednoducho milujem jej knihy. Minulý rok som od nej prečítala Vesmír vám kryje chrbát v slovenčine, knihu vydalo vydavateľstvo Motýľ. Keď som sa dozvedela, že jej vyjde nová knižka- Judgment Detox, okamžite som si ju objednala. Dorazila mi niekedy vo februári, v marci som ju dočítala. Táto kniha sa radí do kategórie motivačných, aj keď podľa mňa by sa páčila aj tým, ktorí by sa boli ochotní zamyslieť nad tým, ako pomôcť tomuto svetu. Jednoducho: menej súďte a majte viac empatie. Kniha je samozrejme ladená aj do tej duchovnej sféry a rozpráva rôzne príbehy ľudí, ktorí boli skúšaní osudom a aj napriek tomu dokázali odpustiť. Na túto knihu chystám recenziu, pretože naozaj verím, že v sebe nesie myšlienky, ktoré by dokázali vyliečiť svet. 

Klasika- 1984
Na Orwella som už aj stihla napísať recenziu a aj o ňom dať vedieť na instagrame. Ak by ste chceli začať so svetovou klasikou, 1984 je skvelá voľba, pretože v sebe nesie prvky dystópie, čo je dnes dosť populárny žáner. Svet vyobrazený v tomto diele má v sebe hlbší zmysel- kritizuje a poukazuje na komunizmus a na vymývanie mozgov proletariátu tej doby. Otvorí vám to oči, bude sa vám to páčiť.




Najvtipnejšia kniha- Tajný denník Hendrika Groena 83 a trištvrte roka
Kniha, ktorá ma vyliečila z čitateľskej krízy. Román má takmer 400 strán, ale zbehne to ako voda, pretože jeden zápis z denníka má max. stranu a pol. Je to pohodové a zároveň vtipné čítanie, ktoré je založené na irónii a inteligentnom humore. Pôvodom je to holandská kniha, čo je len super, pretože čo-to vypovedá aj o holandskej mentalite či Holandsku samotnom. Okrem toho, že je to zábavné a láskavé rozprávanie, miestami to je aj dojímavé. Predsa len, zo staroby sa dá smiať, ale aj plakať. Každopádne je to prekrásna kniha, recenzia už napísaná je, čoskoro ju dám vonku.

NOVÉ KNIHY

Počas tohto mesiaca sa mi nepodarilo vyhrať nič, no aj napriek tomu mi čo-to do knižnice pribudlo: 

Recenzné výtlačky: Prišla mi úplne novučičká knižka z vydavateľstva Inaque, V tmavej komore. Na knihu som neskutočne zvedavá, lebo na nete o nej kolujú rôzne názory. Túto knihu však recenzujem pre Vinlit, čiže moje dojmy si budete môcť prečítať tam. Ďalšie dva recenzáky mi prišli z Absyntu. Sú to prvé dva diely novej edície- Skice. Ide o eseje, ktoré napísali Slováci. Jedna sa zaoberá zmyslom ľudského života (O zmysle ľudského života), druhá sa zamýšľa nad prírodou a hlavne vodou (Stratená voda). Eseje obzvlášť milujem, pretože mám vďaka nim väčší rozhľad a mám taký pocit, že vďaka nim aj mentálne rastiem. Za všetky tri knihy veľmi pekne ďakujem vydavateľstvám, už teraz sa na ne teším. 


Kúpené knihy: Ja si stále hovorím, že ja nepotrebujem nové knihy, lebo jednak mám čo čítať a po druhé, chodím do knižnice, kde si to môžem vypožičať. Týmito dvoma výhovorkami sa presviedčam hlavne vtedy, keď sa prechádzam po kníhkupectvách. Lenže poslednú dobu stále viac a viac chodím do antikvariátov, resp. navštevujem ich stránky. Takže počas marca som si kúpila 5 nových kníh, samozrejme za perfektnú cenu. Som za nich rada, nebudem vám klamať. A teším sa z nich! 
Úplne na začiatku mesiaca som si kúpila dve knihy od Murakamiho- Nórske drevo a Na jih od hranic, na západ od slunce. Tú druhú som už dávnejšie prečítala a mala som ju z knižnice. Bola však taká geniálna, že som ju musela mať aj doma. Murakami je moja láska a slabosť zároveň. Mohla som ich kúpiť aj trošku lacnejšie, ale mali ich obidve a tak či tak som ušetrila. Z kamenného antikvariátu v meste som si odniesla Prvú a poslednú lásku od Vilikovského a taktiež Anežku od Hanišovej. Obidve knihy sú ako nové a navyše som ich kúpila za super ceny (Vilikovského za 5€, Hanišovú za 7€). Veľmi sa na obidve knihy teším, mám očakávania a som zvedavá. Poslednú knihu som kúpila tiež z druhej ruky, ale kniha bola naozaj nečítaná a navyše o niečo lacnejšia. Rada "recyklujem" a tak som neváhala a objednala si ju- je to kniha Láska a iné Pobláznenia od Ferkovej, ktorú som už aj stihla prečítať.  



Mám pocit, že za marec to je asi tak všetko. Budem rada, ak mi dáte do komentárov vedieť, či sa vám článok páčil alebo či vám na ňom niečo nevadilo. Samozrejme sa poteším aj tomu, ak sa podelíte s tým, čo ste stihli prečítať vy alebo aké nové knihy ste si kúpili. Som samé ucho :)




Komentáre

Obľúbené príspevky