Láska a iné Pobláznenia

A povedz mi, ty vieš, čo je to láska? 

Autor: Daniella Ferková                                                     
Počet strán: 319 
Žáner: zbierka próz a poézie 
Vydavateľstvo: Slovart 
Rok: 2018 

Na túto knihu som sa veľmi tešila. Naozaj. Čítala som aj autorkinu prvotinu, Tanec pre Luciu Frey, a tak som bola zvedavá, kde sa Daniella ako spisovateľka posunula. Navyše ju vďaka jej mladému veku, je o trošku staršia odo mňa, tak v kútiku duše obdivujem, že sa jej podarilo napísať a vydať už dve knižky.  

Jej novinka, Láska a iné Pobláznenia, ma okamžite oslovila a vedela som, že si ju chcem, aspoň zo zvedavosti, prečítať. Ale pozor- mala som aj isté očakávania, aj napriek tomu, že som presne nevedela, o čom kniha bude. V skutočnosti je to zbierka úvah, vlastných definícií, poézie, príbehov, poviedok, myšlienok... Jednoducho to je celkom pestrá zbierka prózy a poézie, ktorá sa zaoberá otázkou, čo je to láska. Keď som sa sama seba v duchu spýtala túto otázku, prišlo mi na um asi sto definícií, ale zároveň som si uvedomila, že to nedokážem vysloviť, nedokážem to popísať. Neviem, čo je to láska, možno to nikto z nás presne ani nikdy nebude vedieť, ale táto kniha mi v niečom otvorila oči a pomohla mi ju pochopiť aspoň o milimeter lepšie. 

Daniella sa pýtala seba, starých, mladých, známych a aj neznámych jednoduchú otázku: "Čo je to podľa teba láska?" A tak si vypočula rôzne odpovede od takých, čo jej existenciu popierajú až po tie zbláznené duše, ktoré ju budú asi do konca života hľadať. Čitateľovi sa zdôveruje s rôznymi príbehmi, podľa jej slov, naozaj pravdivými. Devätnásťročná autorka píše veľmi úprimne a bez servítky pred ústami. Píše tak, ako sa má.

Vďaka tomu, že kniha je tak rôznorodá a opisuje realitu, takú aká je, sa číta veľmi dobre. Samozrejme za to môže aj štýl autorky, ktorý nie je zložitý a ani prešperkovaný, ale nefalšovateľne presný. Ja som sa od knihy nedokázala odtrhnúť, pretože ma zaujala svojimi myšlienkami- či už naivnými alebo filozofickými, to už posúďte vy sami. Našla som v nej mnoho úvah a definícií, ktoré ma naozaj dostali a niekde hlboko v podvedomí ma aj určite nejakým spôsobom zmenili. Prisahám. Oslovili ma aj rôzne príbehy zo života, napísané v poviedkach. Klobúk dole. Daniella Lásku naozaj vyobracala z každej strany a zobrazila ju aj ako hlúpu, nespravodlivú, špinavú, živelnú či nešťastnú... Takisto sa zamyslela nad ženami ako tajomnými, a občas aj hlúpymi bytosťami, a nad mužmi, ktorí niekedy až priveľmi dobre vedia, čo robia.

Text je až presýtený úprimnosťou a prekrásnymi myšlienkami, ktoré som si zvýrazňovala ružovou fixou. Neodolala som. Uznávam, že autorka má vo viacerých teóriách pravdu (odporúčam vám prečítať si pasáž o Muchách), dokonca až takú veľkú, že som lipla na každej jednej strane a priala som si, aby sa tá kniha nikdy neskončila. Fascinovala ma aj myšlienka, že veci, ktoré sú v knihe popísané sa naozaj stali- či už v meste v ktorom žijem, Prahe alebo v zahraničí. Jednoducho sa to stalo a my máme možnosť čítať o tom, vedieť o tom, poučiť sa z toho... Už v úvode je napísané, že tým, že som začala čítať Daniellinu knihu, sa medzi mnou a ňou, medzi autorkou a čitateľkou, vytvoril akýsi vzťah. Samozrejme som z toho bola nadšená, pretože áno, má pravdu. A o to viac, keď si prečítate jej, dá sa povedať, spoveď. Možno je to len naivita, ale hlodá má pocit, že predsa len zo seba v tomto texte odkryla niečo, čo by som ja, ako cudzí človek, o nej možno poznať nemala. Už len zo štýlu spisovateľa sa predsa dá vyčítať veľa.

Po dočítaní knihy som sa zhlboka nadýchla a vydýchla. Bola som mimo, bola som veľmi vďačná Vesmíru, že mi túto knihu "dal" do ruky a že som sa ku nej istým spôsobom dostala. Áno, je síce pravda, že som sa s niektorými myšlienkami nestotožňovala úplne a sem-tam sa nám bili názory, ale vzhľadom na to, že to je úprimná kniha obsahujúca mnoho úvah a názorov, to je úplne normálne. Evokovala vo mne pocity a to má dobrá literatúra predsa robiť- narábať s ľudskými emóciami. Kniha ma zaskočila, prekvapila a získala si ma. Navyše sa neskutočne dobre a rýchlo číta, aj keď je pravda, že by to trvalo kratšie, keby som si nemusela zvýrazniť každú peknú myšlienku. Láska a iné Pobláznenia je na rozdiel od Tanca pre Luciu Frey o niečom úplne inom. Je to vyspelejšia kniha, ktorá ponúka omnoho viac myšlienok a príbehov. Úrovňou, tematikou, štýlom a hlavnou myšlienkou je to úplne "iná káva". Dokonca mi aj začalo byť ľúto, že som nemohla ísť na Daniellinu besedu v Martinuse a dať si podpísať knihu. Každopádne, som pobláznená, nadšená a som rada, že vám o knihe píšem. Bolo by super, keby ste po nej siahli aj vy. A spolu by sme sa zamýšľali nad tým, čo je to láska. Toto dielo je totiž dôkaz o tom, že aj mladí vedia písať. Že Slováci vedia písať. Že naša literatúra je krásna a dokáže vás osloviť.

Komentáre

  1. Túto knihu som si pôvodne nechcela prečítať, no môj názor sa veľmi rýchlo zmenil. A vieš čo? Tvoja recenzia ma v tom utvrdila ešte viac :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jeeej!!! Tak to som veľmi rada, potešila si ma! Dúfam, že ťa osloví :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky