Mŕtve dievča neklame

Hannah chce len jedno: aby ste ju počúvali. 

Autor: Jay Asher                                                     

Počet strán: 237
Žáner: YA
Vydavateľstvo: Slovart
Rok: 2017

Pôvodná anotácia: 
Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia.
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa. 

Moje hodnotenie: 
Určite ste si túto knihu všimli, pretože na vás kričí zo švetkých kútov sociálnych sietí. Možno aj vďaka tomu, že sa práve spustila lavína pozitívnych recenzií na seriálové spracovanie (Thirteen reasons why). Mala som v pláne sa do tejto knihy pustiť, ale nie teraz. Odkladala som to na leto. Lenže neodolala som.

Knižka je napísaná naozaj neobyčajným spôsobom: rozprávač príbehu je síce Clay, ktorý svoj príbeh hovorí zo svojho uhla pohľadu, ale do toho sa prepletá Hannin hlas z nahrávok. Niekedy, hlavne keď som bola sústredená na Hannin príbeh, ma jeho poznámky rušili (hlavne pre to, že neboli nevyhnutné) ale inokedy sa mi páčila jeho retrospektíva na daný okamih. Spočiatku sa mi ťažko sústredilo, keď sa Hannah striedala s Clayom, ale po čase som si na to zvykla. 


Mŕtve dievča neklame je smutný príbeh. Naozaj je. Lenže zhltnete ho za dva dni. Niečo cez dvesto strán opisuje jeden deň z Clayovho života. Jeden deň. Aj napriek niekoľkým štylistickým chybám alebo (občas) divnému prekladu, budete hltať každú stránku a vpíjať sa do Hanninho rozprávania. Občas na mňa sadla smutná nálada, ale čo iné by ste mali prežívať, ak čítate príbeh dievčaťa, ktoré sa rozhodlo ukončiť svoj život? Osobne som nikdy nič podobné nečítala. 

Hannah si toho preskákala veľa- mnoho ľudí prišlo, stalo sa jej kamarátmi a potom ju nechalo samú. Iní ju zradili, ďalší jej ublížili... Keď som sa nad tým zamyslela, jej život sa nelíši od toho nášho, tínedžerskeho. Každý sa niekedy cíti sám a zradený, presne ako ona. Niektoré veci, o ktorých hovorila, mi pripadali ako úplne maličkosti, totálne prkotiny, nad ktorými sa netreba zamýšľať. Lenže viete čo? Tieto prkotiny odštartovali sled udalostí, ktorých dôsledok Hannah ublížil. Spôsobil jej bolesť. 

Mnohým z vás na mne záležalo, ale nie dostatočne. Neviete, čo iné sa dialo v mojom živote. Doma. Ani v škole. Neviete nič o živote druhých, len o tom svojom. A keď začnete zasahovať do jednej časti života niekoho iného, zasiahnete aj iné časti. Nanešťastie, nedá sa to od seba oddeliť. Takže, keď začnete niekomu zasahovať do jednej časti života, zasiahnete tým jeho celý život. Všetko... má dopad na všetko.

Jay Asher napísal príbeh, ktorý má posolstvo. A ja si myslím, že literatúra a umenie ako také majú presne takúto úlohu: niečo ľuďom odkázať. Pretože nie vždy sa k našim blízkym chováme pekne. Tvárime sa, že sme im nič škaredé nepovedali, že sme ich neoklamali, že sme im neublížili... a pritom netušíme, čo sme spôsobili a čo ten dotyčný zažíva. V tejto knihe sa autor ani len nepokúšal vykresať postavy, ani sa im nejako špeciálne venovať. Išlo mu len o Hannin príbeh, o nič iné. Hlavnú hrdinku spoznáte skrz kazety, ale nebude vyobrazená ideálne. Bude vám pripadať ako reálne dievča z vašej školy. 

Komentáre

Obľúbené príspevky