Nepriznaná (Milovala som Ľudovíta Štúra)

Ak by sa mohlo cestovať v čase a spomienky by nám boli odkryté, chceli by ste spoznať historickú osobnosť aj v inom svetle? 

Autor: Michaela Ella Hajduková                                                               

Počet strán: 236 
Žáner: historický, romantický 
Vydavateľstvo: Motýľ 
Rok: 2017 

Pôvodná anotácia: Mysteriózny príbeh o láske, ktorá porazila čas!
Mladá spisovateľka a docentka prechádza životnou krízou. Uzatvára sa do seba, do svojho domu a do svojich kníh. Prestala písať odborné práce, načas nechala aj prednášky na univerzite a píše historické romány. Skrýva sa nielen v dome, ale aj za pseudonym – Daniela Dubnická. Jej naoko pokojný a starostlivo usporiadaný svet sa však rozpadne, keď pri písaní ďalšej knihy, dostáva zvláštnu návštevu.
Dokážu rozhovory s neobyčajným a známym mužom, opraviť jej rozbitý svet?
Alebo je ich zmysel v niečom celkom inom?
Čas plynie a do jej života zrazu omnoho viac zasahujú nadprirodzené sily. Nepokojné duše sa snažia nájsť svoj pokoj. A tak sa Daniela musí vydať na svoju najťažšiu cestu dejinami. V polovici 19. storočia musí prísť na to, čo sa skutočne stalo medzi Ľudovítom Štúrom a Adelou Ostrolúckou. Aký bol ich vzťah? Bol vôbec nejaký? Ak áno, čo ich rozdelilo? A je vôbec možné po takom čase nájsť a pochopiť pravdu, ktorú vzal so sebou čas? 


Moje hodnotenie: 
Priznám sa, že aj napriek tomu, že knihy čítam od detstva, do rúk sa mi ešte nikdy nedostal historický román. Popravde nikdy ma to nejako veľmi nelákalo a radšej som sa kolísala na vlnách fantasy literatúry, lenže tentokrát, keď sa jednalo o Štúra, som spravila výnimku a knihe som dala šancu. 

Naše dejiny, predovšetkým tie, ktoré sa týkajú nášho ľubozvučného jazyka, ma vždy fascinovali a lákalo ma dozvedieť sa o nich viac. Veď si len predstavte koľko bojov, strachu a odvahy chcelo to, aby sa vyvinula a ustálila naša krásna slovenčina. V škole sme sa učili politické a spoločenské okolnosti, roky, mená a činnosť Slovákov v tom období, no nikdy sme podrobnejšie nepreberali osobný život ľudí, ktorí dokázali tak veľa. Veď bez nich by sme odmalička rozprávali úplne iným jazykom. 

Tak teda, zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký bol Štúr ako človek? Možno by ste mi odpovedali, že bol to muž, ktorý obetoval všetko pre národ. To síce pravda je, ale naozaj si myslíte, že život nemal spestrený láskou k žene? Táto knižka samozrejme neodzrkadľuje stopercentnú pravdu a dianie v tomto období, no je podložená na dôveryhodných faktoch, čo je naozaj v texte cítiť. Autorka si musela veľa naštudovať nielen z histórie ako takej, ale aj o ľudových tradíciách a spoločenských podmienkach. 


Adelka, Etelka, bola hrdinka, ktorá sa mne osobne naozaj páčila. Možno práve tým, že na rozdiel od iných žien z vážených rodov, bola schopná o sebe povedať, že aj ona je iba smrteľníčka a priblíženie sa k obyčajným dedinčanom nebrala ako pád ku dnu. Bola vzdelaná, odvážna a múdra. Tento príbeh však nie je o tom, ako sa s Ľudovítom zblížili, ale skôr o tom, čomu všetkému museli čeliť, aby si udržali svoju lásku, keďže politika a spoločenské postavenie im hádzali polená pod nohy. Navyše, tento román sa prelína so súčasnosťou a vytvára tak komplexnejší pohľad na vzťah Ľudovíta a Adelky. 

Kniha Nepriznaná je príjemná oddychovka, ktorá vám navyše čo-to prezradí o histórii a pokúsi sa vám ukázať aké asi boli historické osobnosti z našich dejín. A veruže to nebola ľahká doba. Ukazovala krutú realitu a zápasy s časom. Aj napriek ľahkému autorkinmu štýlu a krátkym kapitolám som na knižke videla aj pár mínusov. Mne osobne sa nepáčilo tzv. skákanie- napr. keď sa kapitola skončila, Štúr odišiel a nasledujúca kapitola je zas o tom, ako sa nevysvetliteľne zjavil pri Adelke (toto sa v knihe vyskytlo naozaj mnohokrát). Okrem toho ma knižka trochu sklamala svojím koncom. Všetko nasvedčovala otvorenému koncu, kde čitateľ mohol nechať vybúriť svoju fantáziu, no napriek tomu bolo ukončenie príbehu doslova naporciované a k tomu všetkému mne pripomínalo jedno veľké klišé. Musím však uznať, že fantasy prvky príbehu ma potešili. Avšak práve vďaka tomu sladkému a nereálnemu koncu som knihe strhla jednu hviezdičku. Aj napriek niekoľkým chybám, ktoré mne ako náročnému čitateľovi celkom vadili, však musím usúdiť, že je to príjemné čítanie, ktoré vás dokonca obohatí a poznatky z dejepisu. 

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Motýľ. 


Komentáre

Obľúbené príspevky