Hamlet

O legendárnom Williamovi Shakespearovi určite počul už každý. No prečítal si niekto od neho niečo? Ľudia dnešnej doby si radšej pozrú film, lebo je to kratšie a pre niektorých aj zaujímavejšie. So Shakespearom nemusíte začať hneď s najpopulárnejším príbehom- Rómeo a Júlia, môžete začať aj s Hamletom. Ak ste si ešte nič neprečítali, robíte chybu. Nezacítite tak atmosféru a talent Shakespeara... 

Autor: William Shakespeare                                                                         
Počet strán čistého textu príbehu: 139
Žáner: dráma
Vydavateľstvo: Ikar
Rok: 2006

Stručná anotácia: 
A o čom vlastne ten Hamlet je? Tak vám to aspoň trošku zhrniem, aby ste boli v obraze...
Predovšetkým si treba uvedomiť, že v tomto diele treba čítať medzi riadkami, na knihu sa sústrediť a tak pochopíte skrytú myšlienku, čo autor chce povedať čitateľovi. 

Boh vám dal jednu tvár, 
ale vy si vyrábate druhú.

Hamlet je dánsky princ, ktorý prišiel nedávno o otca. Príbeh sa začína, keď je princ smutný, v depresiách a stále nemôže uveriť, že jeho otec zomrel v záhrade. Len tak z ničoho nič. Veď mu nič nebolo a každý ho mal rád. Bol dobrý kráľ. K tomu všetkému na trón nastúpil jeho strýko- Claudius, ktorému po boku chodí jeho matka. Ani nestihla byť vdovou a už je s bratom zosnulého manžela. Z toho je Hamlet najviac smutný. Že matka sa správa ako bezcitná, ako keby vôbec nesmútila. Nesúcití s ním a necháva ho v tom samého. A tak zarmútený dánsky princ mudruje nad svetom, že kde je toľká spravodlivosť. Že prečo sa to stalo tak. Prečo práve on už nemá otca a žije v takejto rodine... Múdre úvahy a myšlienky princa sa vám dostanú naozaj pod kožu. Hlavne jeho racionálne zmýšľanie a postoje na svet. Všetko sa však zamotá, keď strážnici uvidia... ducha, nejaký prízrak. Jedného večera si naňho Hamlet počká a duch mu povie krutú pravdu, ako to bolo s jeho otcom. Princ sa rozhodne. Spravodlivosť musí zobrať do vlastných rúk. Nič ho neodradí. Teraz keď už konečne vie, ako to bolo, nič mu nezabráni konať tak, ako on chce... 


Vyzradené city sú menšie zlo,
 než cit, čo ostal skrytý.

Moje hodnotenie: 
Od knihy som neočakávala nič veľkolepé. Veď je to... povinné čítanie. No priznám sa, že ma dosť lákalo prečítať si túto knihu kvôli tomu, že ju napísal samotný Shakespeare. Že si prečítam dielo takého veľmajstra a zároveň zlatú klasiku. 

Na to má hlupák ucho,
 aby si v ňom mohlo nerušene pospať múdre slovo.



Nič nemôže byť ustavične dobré- keď dobro priveľmi sa rozrastie,
zomrie na vlastnú veľkosť.
Knihu som čítala výlučne vtedy, keď bolo okolo mňa ticho, aby som sa vedela plne sústrediť. Dráma je predsa písaná dosť nevšedne, má iný slovosled a význam viet si uvedomíte až po premýšľaní. To mám na dráme asi najmenej rada. Že ju neviete čítať len tak.
Hamlet ma už od začiatku dosť chytil. Určite viac ako Antigona. V Hamletovi sa stále niečo robilo, hlavný hrdina bol veľmi múdry a jeho názory mali dobrú myšlienku na zamyslenie sa . Takisto v diele ste si všímali vlastnosti aj ostatných postáv- o čo im šlo, akí boli a dosť ma aj rozčuľovalo, ako sa prefíkane správali. Autor toto teda vystihol dosť dobre. Vykreslenie postáv bolo teda na jednotku. 
V Hamletovi sa stretávame aj s komplikovanými medziľudskými vzťahmi, situáciami. Mieša sa tu láska k otcovi, depresia, zúfalstvo, prefíkanosť a aj "tváre" charakterov. 
Posledné strany boli dosť napínavé, tragické a... trošku aj absurdné, toľko smrti na jednej strane som ešte ani nečítala. Opäť je tu dôvodom smrti náhoda alebo zlé načasovanie.
Mne sa kniha určite páčila viac ako Antigona. Toto ma bavilo. Prečítala som za dva dni a mala som z toho skvelý pocit. V knihe som našla aj krásne myšlienky a citáty, ktoré sú tu napísané väčšími písmenami. Kniha ma oslovila a zaujala. Určite Hamlet nie je nejaká nudná dráma, čo si musíte nasilu prečítať. Je to príbeh, ktorý vie chytiť za srdce. Shakespeare ma milo prekvapil a očaril. Odporúčam každému, určite aj tým, ktorí ešte drámu neokúsili. Mali by ste s ňou začať práve s Hamletom

Slovo chce vzlietnuť. Myšlienka však klesá. Nevzlietne prázdne slovo na nebesá. 



Komentáre

  1. Ja som zatiaľ Hamleta nečítala, práve kvôli tomu, že nad každou vetou musím rozmýšľať a nemôžem to čítať len tak, ako ľahšie oddychové čítanie :)

    http://zoniaworld.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No myslím si, že sa oplatí ;) a číta sa pomerne rýchlo (napr. oproti Antigone ) :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky