Štyri

Tobias Eaton- to je meno, za ktoré sa jeho nositeľ hanbí. Spája ho totiž s temnými spomienkami, beznádejou a smútkom. Našťastie je tu možnosť výberu. Frakcie. A tak sa cesta Tobiasa začína- ako neustále osamelý chalan utečie od otca a chce začať nový život s novým menom... Štyri. 

Autor: Veronica Roth                                                                       
Počet strán: 299
Žáner: dystópia
Vydavateľstvo: Slovart
Rok: 2015 

Anotácia: 
Tobias. Tak sa volá hlavný hrdina knihy, v ktorej je všetko opísané z jeho pohľadu. Ako spoznal Tris, aký bol jeho otec, prečo zmenil frakciu a prečo je taký aký je. Ak chcete nazrieť do jeho života a odhaliť aj druhú stranu príbehu, rýchlo do toho. 

Tobias otca nikdy nemal rád. Nenávidel ho. Bol to tyran, ktorý verejnosti ukazoval falošnú tvár. Denne doma panovalo násilie, ktoré sa dotýkalo jeho a aj jeho mamy, ktorá údajne neskôr zomrela... a on ostal v dome sám. Sám s tým hrozným falošným tyranom, ktorý ho bil a ako malého zatváral do skrine. 
Plamienok nádeje sa rozžiaril, keď Tobias dosiahol vek, aby si mohol vybrať frakciu. Mohol utiecť a už nikdy otca nevidieť. Mohol zabudnúť a začať nový život. Mohol... nemusel byť už Tobias.
Jemu bolo vlastne aj jedno, či si vyberie Harmóniu, Informovanosť, Neohrozenosť alebo Otvorenosť.

Vo filme Tobiasa hral herec Theo James
Len nie Sebazaprenie. Neskôr však vyradil aj Otvorenosť, pretože v skúške so sérom pravdy, by musel povedať všetky špinavosti o otcovi. A to nechcel. Nechcel už na to spomínať. Chcel by sa vedieť brániť a začať odznova. Preto sa mu pozdávala Neohrozenosť. 
Vo svojej frakcii sa nebavil skoro s nikým. Bolo ich pár, ale ani zďaleka toľko, s koľkými sa bavili ostatní. No s jedným sa určite baviť ani nechcel- s Ericom. Protivným chalanom z Informovanosti, z ktorého neveští nič dobré. Neustále podpichuje a každý má pri ňom pocit, že mu nikdy nemôžeš úplne dôverovať. 
A tak sa to začne- výcvik, súboje, streľby, prekonávanie svojich fóbií a strachu. Netrvá dlho a Tobias, teda Štyri, sa pomaly stáva čoraz lepším a neprekonateľnejším. Stále sa však cíti sám, aj keď on to zmeniť nechce. On chce byť sám, nikomu sa nezdôverovať. Samota mu vyhovuje.
A tak si žije- tajomný, no úspešný Štyri si našiel svoju frakciu a zvykol si na ňu. Pomaličky aj zabúda, no zároveň aj pripomína.
A potom sa zjaví ona. Chudé dievča zo Sebazaprenia, tak ako on. Do siete skočila prvá- už len tým má uňho rešpekt. A on má byť jej tréner... keď ho tak znervózňuje? Keď mu stále vŕta v hlave myšlienka na ňu? Je ako diamant v jeho sivom živote... konečne. 

Moje hodnotenie: 
Tak na túto knihu som sa hrozne dlho tešila a rýchlo som sa do nej aj pustila. Obálka sa mi, samozrejme, veľmi páči- modré tmavé pozadie naznačuje nejasnosť a tajomnosť Tobiasa. Kolotoč- ten, myslím si, každý vie, čo znamená, aj keď mi trochu vadí, že je na obálke, ale v knihe sa nespomína. No čo už. 
Všetky tri diely zo série majú krásne obálky.
Avšak vydavateľstvo Slovart už pripravilo
druhé celkom nové vydanie celej série...
Kniha má takú istú väzbu, typ písma, riadkovanie (jednoducho všetko) také isté ako celá séria Divergencia. Preto som si ani zvykať nemusela a rýchlo mi leteli strany. Na rozdiel od Experimentu bola kniha lákavá, napínavá a odkrývala mnoho nejasností a celú pravdu o Tobiasovi. Páčilo sa mi, že bol rozprávačom príbehu- jeho štýl rozprávania bol svieži, sarkastický, vtipný a mal naozaj veľmi múdre úvahy a myšlienky. Zasmiala som sa aj na takých, keď uvidel, alebo sa rozprával s Tris. 
Kniha bola rozdelená na štyri poviedky (Utečenec, Kandidát, Syn, Zradca), za ktorými nasledovali exkluzívne krátke scény s Tris. Príbeh síce nebol úplne plynulý a jednoliaty, no stál za to. 
Mňa osobne to veľmi bavilo čítať, obdivovala som Tobiasa za to, aký bol silný a samostatný. Ako sa sám vybojoval ďalej a nikoho k tomu nepotreboval. Zamilovala som si ho ešte viac. Omnoho viac. Uvedomila som si, že jeho príbeh je ešte náročnejší ako ten Trisin. Pretože on vyrastal bez matky s tyranom otcom, utiekol a hľadal samého seba. Stále bol sám, nemal vedľa seba žiadnu oporu. A nakoniec ho opustí... veď viete kto (bol by to hrozný spoiler). Teda celý tento príbeh sa vyvíja okolo Tobiasa, ktorého mi bolo strašne ľúto. Lebo hneď, ako niečo našiel, hneď to stratil. 
Jeho rozprávanie sa mi aj dosť líši od toho v Experimente, autorka mu tu dala väčšiu voľnosť a jeho osobnosť rozvinula. 
Ja túto knihu môžem hodnotiť len kladne, bola to výnimočná kniha s úžasným príbehom. Osobne som neočákavala nič extra, preto ma kniha prekvapila. Opäť som mala pocit, že čítam knihu od V. Roth (narážam na Experiment), lebo to malo šťavu, pád, napätie, lásku a všetko okolo toho. Aj keď som vedela ako všetko skončí, kniha sa mi veľmi páčila. Odporúčam určite tým, čo majú radi Divergenciu (nesmiete váhať!!) a zároveň aj tým, čo majú radi dystópie- ani by nevadilo, keby ste túto knihu prečítali pred Divergenciou, aspoň sa najprv spoznáte s Tobiasom. Som veľmi rada, že vydavateľstvo Slovart túto knižku v perfektnom spracovaní ponúklo na trh a ja som mala opäť možnosť "zažrať" sa do tohto príbehu a vychutnávať si ho... od začiatku. 


Komentáre

  1. sohlasim, prestoze kazdy musel vedet jak to dopadne, tak prekvapeni urcite bylo... jedine co me zklamalo byla delka knizky, snesla bych ji klidne dvojnasobnou, aby to nemelo tak rychly spad a veslo se tam vic o jeho zivote :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne tam zas chýbali viac scény s Tris, ale dvakrát hrubšiu by som ju chcela aj ja ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky