Očarená nocou

Typické francúzske uličky, voňavá horúca čokoláda, steny historických múzeí a neustále prevracanie listov obľúbených kníh. Úžasná atmosféra, však? Domyslite si ešte božského chlapca a jeho rúškom zakryté tajomstvo...

Autor: Amy Plum                                                                                     
Počet strán: 316
Žáner: romantika, fantasy
Vydavateľstvo: Motto (young)
Rok: 2013

Anotácia: 
Američanka s francúzskymi koreňmi, Kate Mercierová, sa po smrti rodičov spolu so svojou staršou sestrou Georgiou presťahuje do Francúzska ku svojim starým rodičom. Kate je na rozdiel od sestry skôr samotársky a tichý typ, ktorý celé prázdniny číta doma knihy, prípadne chodí do múzeí, ktoré ju fascinujú. Je totiž ešte stále zasiahnutá veľkým smútkom a temnotou, čo spôsobila smrť jej rodičov.
Jedného dňa sa po presviedčaní svojej sestry rozhodne ísť si čítať do neďalekej kaviarničky v meste, v Paríži. Práve tam natrafí na tajomného chlapca s božskou postavou, čiernymi vlasmi a anjelským výrazom, ktorého pohľad ju veľmi znepokojí. Po pár "náhodách" sa teda zoznámi s dotyčným- Vincentom Delacroixom, pri ktorom ma stále pocit, že jej niečo tají. Kate sa dychtivo vypytuje a hľadá odpovede, no Vincent sa hneď premení na nedobytnú bránu a nič neprezradí, čo Kate tak trošku vytáča, hlavne keď uvidí až priveľmi zvláštnu vec na stanici... 
Nekonečné pátranie po pravde privedie Kate k zisteniu, veľmi znepokojujúcemu- nájde fotku z devätnásteho storočia, kde je Vincent. Presne taký istý, s ktorým sa zoznámila. To nedá Kate ani spať a veľký otáznik je čím ďalej tým tažší, až sa napokon prevalí. 
Vincentova krása, dom v ktorom býva, šarm, znalosť niekoľkých svetových jazykov spočíva v tom, že... nie je človek. Je revenant- bytosť, ktorá zachraňuje ľudské životy tak, že sa sama obetuje, ale neumrie. Nad Vincentovou existenciou sú však viaceré otázky nezodpovedané, že to ani Kate nedáva zmysel. Môže vôbec takáto bytosť ľúbiť? Áno može. Práve Kate zobudí Vincentove city po neuveriteľne dlhom čase. Je dokonalý, romantický, vtipný, milujúci, starostlivý, príťažlivý, ale jeho poslanie je až príliš nebezpečné a vyčerpávajúce. Hlavne vtedy, keď je Kate človek. 
Či láska revenanta a Kate prežije, je otázna. To a aj objasnenia a odpovede na otázky nájdete v knihe plnej francúzskej atmosféry, slovíčok, magických bytostí a čitateľ priam bude pozorovať okrem lásky aj dobré a zlé sily. Ktorá nakoniec vyhrá? V hre je totiž láska, život, nebezpečenstvo a aj oveľa viac. Nočný Paríž v sebe skrýva oveľa viac, ako si myslíte... 

Moje hodnotenie: 
Amy Plum s prvotinou svojej trilógie
Priznám sa, že o tejto knihe som nepočula a v kníhkupectve ma preto upútala obálka. Najskôr kvôli zjavnému Parížu a tajomnej zelenej. Obálka možno nie je z najkrajších, ale mňa upútala a neskôr aj anotácia. 
Knihu som čítala pomerne dlho- skoro mesiac. Je pravda, že som na ňu nemala až tak veľa času, ale keby bola výborná, ten čas by sa našiel. Oceňujem to, čo vytvorila autorka v knihe- neskutočne reálne prostredie Paríža. Autorka opisovala všetko tak dobre, že ste si to vedeli predstaviť a usmievali ste sa nad tou krásou. To sa mi veľmi páčilo- vidno, že tam žije a denne po tých miestach chodí. 
Postava Vincenta sa mi páčila- bol dokonalý chalan a to len preto, lebo nebol človek. To sedí. Jeho správanie bolo adekvátne, rozumné a svojím spôsobom aj tajomné. Každé dievča by malo niekedy spoznať niekoho takého ako je on. 
No a Kate- tá až taká dobrá nebola. Zo začiatku mala moje sypmatie- čítala knihy, mala rada kultúru a históriu, čo bolo normálne. No niekedy sa správala až príliš smiešne a hlúpo alebo až priveľmi múdro. Bol to veľký extrém a vidno, že autorka si Kate až tak úplne neucelila. 
Kniha mi pripadala písaná takým nevyspelým štýlom. Niektoré dialógy boli síce vtipné, ale väčšina mi pripadala písaná ako pre hlupákov. Ako keby čitateľ nevedel čítať medzi riadkami, takže všade boli kontrolné otázky, až to bolo otravné a zbytočne veľa textu. Niektoré opisy boli dosť detské, čo mi tiež vadilo. Postavy majú šestnásť rokov, ale autorka im vymýšľala dialógy a písala o nich, ako keby mali dvanásť. A ten koniec- bol ako zo zlej knihy. Hrozne predvídateľný- z Kate, čo sa skoro nikdy nesprávala ako odvážna, odrazu z nej tiekla krv od rán mečmi (pretože bojovala s najhorším z najhorších), ale ona všetko v pohode zvládla, je predsa dokonalá hrdinka. Skoro nikdy nemala strach a všetky pravidlá vo svete revenantov zázračne porušovala len ona. Nikto iný. A nikto nevie prečo. 


Okrem atmosféry teda musím pochváliť autorku za to, že si vymyslela revenantov a numov. Vytvorila nové bytosti, nový systém (čo bolo celkom zbytočné, keďže Kate ho celý porušovala)  . To sa mi páčilo, lebo to nie je otrepané. 
Od knihy som čakala určite viac- vyzeralo to úžasne, ale výsledkom je mesačné čítanie knihy, čítanie "nevypísanej" autorky a pekného francúzskeho prostredia so spojením krásnych chalanov a nového sveta. Autorkin štýl ma teda vôbec neoslovil, aj keď musím uznať, že celý príbeh je originálna myšlienka, ktorú však mohla lepšie spracovať. Možné je aj to, že výsledok je aj kvôli prekladu a v origináli to je možno lepšie. Ku druhej časti sa asi nedostanem- na zozname mám, myslím si, zaujímavejšie tituly na čítanie ako je pokračovanie, ale nikdy nehovor nikdy.
Je to taká fantasy priemerná oddychovka, ktorá si ale určite nájde spokojnejších čitateľov ako som ja.



Komentáre

Obľúbené príspevky