Čo sa oplatí: Slovenská literatúra

Už dosť dlho sa zamýšľam nad tým, čo by som napísala na blog. Niečo nové a tak. Je plný recenzií, má pár článkov a rozhovorov, ale mala som chuť na niečo nové- na niečo špeciálne. Zamýšľala som sa nad týmto mojím problémom a došla som k tomu, že moja pravidelno-nepravidelná nová rubrika sa bude zaoberať knihami, ktoré odporúčam zo všetkých najviac. Poznáte to: máte chuť prečítať si niečo fakt dobré, niečo čo vás dostane alebo chytí za srdce, no vy fakt neviete, ktorá kniha by to mohla byť a na internete nič nenachádzate. Takéto stavy mávam aj ja a tak som si povedala, že touto rubrikou by som vám možno vedela pomôcť. Samozrejme, že to nie je zaručene na 100%, ale tieto knižky sa mi naozaj páčili a možno by oslovili aj vás. Prvý diel, teda ten dnešný, sa bude zaoberať tipmi na moje naj slovenské knižky.

Veľa ľudí ma ten názor, že slovenská literatúra nestojí za veľa. Ja si to nemyslím. Slováci a slovenky písať vedia a naša literatúra má isté čaro: nemá otrepané americké mená a názvy, odohráva sa zväčša v neobyčajnom prostredí a používa náš krásny slang s výrazmi, ktoré by sa len ťažko prekladali. Tak ktoré to sú?

1. Séria Džínsový denník (Zuzka Šulajová)


Táto séria je moja absolútna srdcovka a je určite na prvom mieste. Pauline denníky nesprevádzajú životom len ju, ale aj mňa. Doma mám všetky časti a netrpezlivo čakám a hrozne sa teším na záverečný diel, ktorý budem usilovne čítať na jeseň. Najviac sa mi páčila dvojka a štvorka, ale všetko je vec vkusu. Ak ste sa s touto sériou ešte nestretli rýchlo to napravte! Paulin humor si okamžite zamilujete a svojho Lukáša budete hľadať v každom chalanovi, ktorého uvidíte na ulici. Verte mi. Táto séria je také krásne čítanie s ktorým vám príde život jednoduchší a vtipnejší, ak nikoho nemáte, aspoň si zamilujete postavy a budete spolu s hlavnými hrdinmi prežívať slasti a strasti dospievajúcich ľudí. O áno a v neposlednom rade sa budete tešiť na jeseň, keď výjde šestka! 

2.Silnejšia ako osud (Jana Šulková) 

Táto knižka patrí k mojím prvým recenzákom (ak nie je úplne prvý). Pamätám sa, že som ju čítala, keď sme šli do Chorvátska a ja som si tú cestu neuveriteľne užila, lebo namiesto sedenia v aute a na trajekte, kde hrozne fučí, som sa vďaka tomuto príbehu ocitla na pokojnom ranči s koníkmi a Larou. Musím priznať, že od tejto knižky som priveľké očakávania nemala a pustila som sa do nej kvôli tomu, že ju napísala Janka Šulková. Dnes už má na konte tri knižky a táto nepatrí len medzi moje najobľúbenejšie, ale moje srdcovky. Je to krásny príbeh lásky, ktorá sa postupne vyvíja v prostredí ranča a prírody. Avšak do tohto všetkého stúpi aj osud a nešťastie. Bude Lara silnejšia ako osud? Pri takomto príbehu sa nasmejete, zamilujete a možno sa vám aj vykotúľa pár slzičiek. Ja som na ňu ani po vyše roku nezabudla a jednoznačne sa oplatí. 

3. Čo koho do toho a Očistný debakel (Enja Rúčková)


Nazdávam sa, že tieto knihy nemusím predstavovať, pretože sú dosť obľúbené a veľmi veľmi známe. Jednotka bola až tak úspešná, že fanúšičky si "vypýtali" aj druhú časť, Očistný debakel. Tento príbeh lásky sa odohráva medzi Benom, chlapcom s tmavou pokožkou a bledou Simonou, ktorá to v živote nemá ľahké, na rozdiel od Bena, ktorý je z lepšie zabezpečenej rodiny. Táto kniha ma naozaj chytila a nepustila. Nedokázala som pochopiť, ako ju jedna moja známa dokázala prečítať osemkrát. No teraz keď na tým zvažujem, dala by som si re-reading. Dvojka je rovnako dobrá ako jednotka, aj keď sa už neodohráva v škole. Je tiež plná lásky a je veľmi dobre napísaná. Určite odporúčam, veď ponzáte Enju. 

4. Láska na dvoch kolesách (Enja Rúčková) 


V poradí je ďalšia knižka, opať od Enji Rúčkovej. Táto knižka je jednodielovka a čítala som ju sakramentsky dávno, ale bola perfektná. Hrozne sa mi páčilo, že Alex bol bajker, bol iný, drzý a tak trochu exot. Na môj vkus bolo v tejto knižke až príliš veľa náhod, no ináč perfektná. Je to ten typ knihy pri ktorom vám plesá srdce a hrozne si prajete, aby to bol happyend a aby sa tam niečo nepokazilo...  

5. Tanec pre Luciu Frey (Daniella Ferková)

Tak túto knižku som čítala nedávno a musím uznať, že na tak mladučkú autorku to bolo naozaj dobré. Nepovedala by som, že tento príbeh je veselý, ale zanechá vo vás stopu. Bolo to pekné, uveriteľné, plné tanca a bolo tam až príliš veľa reality. Navyše, text je okorenený playlistom na youtube a stále keď započujem hrať českú pesničku Cesta, vybaví sa mi táto knižka. Daniella má taký drzý mladý jazyk písania a preto sú dialógy uveriteľné a niekedy aj ironicky vtipné. Malo to svoje chybičky, ale po dočítaní knižky mi vôbec nevadili a pokojne by som si ju prečítala ešte raz. 

6. Spoveď jedného dievčaťa (Alžbeta Hulová) 

Táto dvestostranová útla knižka rozpráva príbeh Nely, ktorá to ma v živote naozaj ťažké a nemá sa komu zdôveriť. A tak sa vedome poškodzuje a trpí. Samozrejme do tohto všetkého vstúpi Erik, chlapec, ktorý odhalí jej tajomstvo. Túto knižku som dostala od babky a teda som ju nechcela a ani som o nej nevedela, no musím povedať, že to bolo naozaj veľmi dobré. Viem, tá anotácia znie ako obyčajné klišé, no ja si spomínam, ako som z tejto knižky bola hotová a šťastná, že ju mám. Myslím si, že sa oplatí prečítať, keďže ju tiež napísala mladá autorka. A tiež si pamätám, že táto knižka neskončila tak, ako som si myslela. Zvraty sa o všetko postarajú. 

7. Len to nikomu nepovedz (Miroslava Varáčková) 

Tak a ako poslednú vám predstavím túto knižku s krásnou obálkou a menom talentovanej spisovateľky. Téma je o niečo originálnejšia a tabu- šikana. Poviem vám, že túto knihu by ste si mali prečítať. Nie pre to, že by bola najúžasnejšia zo všetkých kníh, aké mám doma alebo že by bola dokonalá. Ale pre to, že v sebe skrýva posolstvo: ukáže nám ako sa cítia tí, čo na prvý pohľad nie sú najkrajší. Alebo že sú divní. Deti vedia hrozne ubližovať a šikanovať jemné duše. Prečítajte si to. Možno, že keď raz uvidíte dievča v autobuse so škaredou pokožkou alebo zohavenou tvárou, usmejete sa na ňu a pustíte ju na svoje miesto. Určite to bude to najkrajšie, čo jej v ten deň niekto urobil. Táto kniha vám zmení pohľad na svet, na ľudí. Mne sa páčila a okrem toho, že rozoberá takúto citlivú tému, pasuje sa aj s ďalšou prekážkou- láskou. 

Tak, toto sú moje najobľúbenejšie slovenské knižky, čo mám doma. Samozrejme, neprečítala som všetky slovenské knihy a niektoré tu chýbajú. Tak napríklad počula som, že Punková princezná je veľmi dobrá. Chystám sa na ňu, teda, uvažujem o tom, že si ju prečítam. Dúfam, že som vám predstavila knižky, ktoré vás zaujali alebo vám pomohla pri výbere. A teraz vy: Máte nejaký dobrý tip vy pre mňa? Ak áno, budem rada, ak mi napíšete do komentárov, budem vám vďačná :) 



Komentáre

  1. Zaujímavý nápad ;) Ja ako nie veľmi nadšený čitateľ slovenskej literatúry takéto články by som mala vyhľadávať :D Z tohto tvojho zoznamu som čítala prvé dve časti Džínsového denníka a Spoveď jedného dievčaťa, pri ktorom som bola veľmi, ale veľmi nahnevaná ako to celé skončilo...Fandila som niekomu úplne inému -_- doteraz som to neprelúskla :D Ale vieš čo by si si mohla prečítať? :D Kukučie mláďa a....bože ako sa volá tá kniha.... :D Aprílové dievča a aj pokračovanie Očistec bláznov, ale tá časť nie je až taká dobrá ako jednotka...Možno pretože, hlavní hrdinovia sú už dospelí.... o.O :D Kukučie mláďa sa mi neskutočne páčilo. Je to vtipné a tiež sú tam také malé zvraty a ten koniec...dodnes si ho pamätám a vždy sa na ňom zasmejem :D Aprílové dievča je taktiež vtipné a myslím, že teraz bola aj dotlač....Ale rozhodne si ich prečítaj...Oplatí sa to, aj keď sa tam nájde pár vecí, čo ťa možno budú vytáčať, ale na slovenskú tvorbu je to dosť dobré :D A ešte tu je...Počkám tu na teba, alebo nejak tak, aj to bolo fajn :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Počkám tu na teba som myslím že čítala, o Aprilovom dievčati som počula a asi sa na to poztiem. O Kukucom mláďati ešte nie, ale ďakujem krásne za tipy! :)

      Odstrániť
  2. Veľmi pekne si napísala o knihe Len to nikomu nepovedz.Som tak trošku iná takže počas čítania som sa dokonale vžila do kože hlavnej hrdinky. Punkovu princeznú som čítala 5 krát :D ale to bolo už veľmi veľmi dávno ale chcem si to znova prečítať takže tu ti odporúčam.S tvojho zoznamu som čítala všetky. Denniky sú aj moje srdcovky.Čo kho do toho si chcem znova prečítať.Teším sa na dalšie články :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Punkovú princeznú by som chcela skúsiť :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky