Červená kráľovná

Svet je rozdelený farbou krvi. Práve tá rozdeľuje obyvateľstvo na výnimočných v luxuse a obyčajných v biede. 
Lenže zdá sa, že Mare je niečo medzi... 

Autor: Victoria Aveyard                                                            

Počet strán: 352 
Žáner: dystópia, fantasy
Vydavateľstvo: Motýľ
Rok: 2016 

Anotácia: 
Svet Mare Barrow je rozdelený krvou – červenou a striebornou.
Červená kráľovná je napínavý román od Victorie Aveyard, ktorý sa stal bestsellerom už v 25 krajinách.
Spoločnosť je rozdelená na dve časti – Strieborných špičkových bojovníkov s božskými schopnosťami a Červených jednoduchých občanov, ktorí žijú pod krutou vládou Strieborných.
Mare Barrow je sedemnásťročné dievča, ktoré patrí medzi Červených, a ani vo sne by jej nenapadlo, že by to mohlo byť inak. No opak je pravdou. Onedlho zistí, že aj napriek tomu, že je Červená, aj ona má svoje schopnosti – dokonca také silné a jedinečné, že ohrozujú celú vládu Strieborných.
Lenže zahrávať sa so silou je veľmi nebezpečné. Vo svete rozdelenom krvou sa odohráva boj, ktorý vyhrá len ten najstatočnejší. A tak sa proti sebe postavia Červení a Strieborní, princ proti princovi a Mare proti vlastnému srdcu, pričom zrada číha na každom kroku. A potom stačí už len jediný chybný krok, ktorý zničí svet, aký dosiaľ poznali.
Zachránia mladú Mare jej nezvyčajné schopnosti alebo sa jej stanú osudnými?
Príbeh plný intríg, triedneho boja a klamstiev prinúti čitateľa, aby sa ponoril do napínavého deja s túžbou zistiť, aký bude osud Mare – dievčaťa, ktoré si od začiatku obľúbi. 

Moje hodnotenie: 
Keď som sa dopočula, že nejaká nová kniha uzrie svetlo prekladateľského sveta, v okamihu som sa rozhodla, že Červenú kráľovnú si prečítam a budem ju mať doma. Anotácia ma veľmi nalákala a aj napriek tomu, že je to opäť americké, chcela som to. Vtedy to bolo preložené ešte iba do češtiny, ale veď čo... No a ubehol nejaký ten čas (rôčik- dva) a až teraz, keď už sú aj prvé dva diely v slovenčine, som sa zahanbene vrhla na český preklad Červenej kráľovnej. Zobrala som si ju na lyžovačku s nádejou, že si nájdem voľný čas. 

Veru, našla som si. Nebolo to však vôbec ťažké, pretože od tejto knihy som sa nevedela odtrhnúť. Neverila som, že existuje ešte nejaká fantasy/dystópia od americkej autorky, ktorá by ma mohla osloviť originalitou. Síce prvých sto strán som hltala ostošesť, veľmi mi to pripomínalo iné knihy. Mala som pocit, že to je mix všetkých známych fantasy sérií, aké som čítala. Postupne sa však dejová línia začala kryštalizovať a uberať sa vlastným smerom... a už sa to nepodobalo na nič. Aj napriek rozpačitému začiatku musím uznať, že príbeh je originálny, má šťavu a dramatický spád. 


Na hlavnej hrdinke sa mi páčilo to, že nebola dokonalá. Bola síce dobrá, ale aj ona mnohokrát niekomu klamala alebo zradila. Až ku koncu knihy som si uvedomila, ako autorka brilantne vykresala intrigy a zamotané pavučiny medzi tou vyššou vrstvou. Ona k nej mala naozaj blízko, keďže celý čas bola s princami a kráľovskou rodinou. Každá postava, či už dôležitejšia alebo nepodstatná, mala svoj príbeh a svoj charakter. Avšak pri vete, ktorá sa v knihe objavovala často- Každý môže zradiť, som naozaj nevedela, komu môžem s Mare dôverovať a komu nie. 

Keď sa na príbeh pozriem spätne, bol geniálny. Naozaj klobúk dole- toto bol príbeh na dlhé zimné
večery alebo chorľavé dni s čajom v ruke. Neskutočne dobre sa mi to čítalo- niektoré frázy vyzneli v češtine tak dokonale sarkasticky a kriticky, že som sa pousmiala nad ich významom a tóninou. Tým však nechcem zhodiť slovenčinu- možno to vyznelo rovnako dobre alebo ešte lepšie, to neviem. Na ďalšie diely sa však určite chystám v mojom milovanom rodnom jazyku, čiže môžem to potom aj porovnať.  

Ak by som mala vymenovať negatíva knihy, tak určite by som zdôraznila určitú predvídateľnosť. Kniha má plno prudkých zákrut o ktorých netušíte, ale zo začiatku mi pripadalo viacero dôležitých faktorov ako veľmi prehľadných a akože "náhodných". To mi trošku vadilo, keďže je mi úplne jasné, že naozaj by to tak nemohlo byť. V konečnom dôsledku knižku určite hodnotím kladne (a s otvorenými ústami). Konečne som natrafila na fantasy, ktorá ma oslovila a takmer po dvoch týždňoch vo mne naďalej rezonuje pocit a symboly tohto príbehu- láska, zrada, odvaha, výnimočnosť... Už teraz si mädlím ruky na pokračovania a neskutočne sa teším! 


Komentáre

Obľúbené príspevky