Skús to znovu



Štvrtý román Janky Šulkovej je opäť zasadený do slovenského prostredia.
Mladí protagonisti, Adam a Nataša, budú musieť tentoraz čeliť sledu nepredvídateľných udalostí, ale taktiež spoločenským rozdielom, ktoré im dýchali na krk.
 

Autor: Janka Šulková
             Obrázkové výsledky pre: skus to znovu
Počet strán: 267
Žáner: YA, romantický
Vydavateľstvo: Motýľ
Rok: 2015

Anotácia:
Román pre mladých o sebapoznaní a dosiaľ nepoznaných citoch. Sedemnásťročná Nataša má síce trochu iný život ako jej rovesníci, no napriek tomu pokojný. Jedného večera, keď sa vracia domov z tréningu baletu, sa stane niečo, čo spustí sled mnohých nepredvídateľných udalostí. Jej život sa tak razom mení, až sa obráti úplne hore nohami, a to najmä preto, lebo doň vstúpi záhadný a drzý Adam, ktorý je pre ňu čím ďalej, tým viac príťažlivý.
„Kdesi hlboko vnútri môjho momentálne zúboženého ja pociťujem deficit jeho prítomnosti. Asi som sa počas tej skľúčenosti a nevedomosti naňho akosi upla. Hups.“
Ďalší román pre mládež z pera Jany Šulkovej je plný sebapoznania mladých ľudí, ktorých tak veľmi formuje ich rodina, okolie, no teraz i dosiaľ nepoznané city, až takmer zabúdajú, kým v skutočnosti sú.


Moje hodnotenie:
Asi nemusím nikomu pripomínať to, že patrím k verným čitateľkám Janky Šulkovej. Mám prečítanú každú jej knižku a na každú novú sa vždy veľmi teším. Čítala som ich zaradom ako povychádzali, čiže som bola svedkom jej "spisovateľského vývinu" a originality. Fascinuje ma, že každý jej príbeh je o niečom inom, odlišnom a s rôznymi postavami.

Jej najnovšia knižka Skús to znovu zobrazuje príbeh dvoch mladých ľudí- Adama a Nataše. Obidvaja žijú v tom istom meste, žijú si svoj život a navonok možno vyzerajú ako spolužiaci či sebe podobní. Pravda je však taká, že zatiaľ čo Nataša žije so svojím otcom luxusný život okrášlený baletom, Adam bojuje sám so sebou s otázkou, či má dokončiť školu. Dalo by sa povedať, že Nataša je bohaté dieťa, ktoré vždy všetko malo. Iba mamu nie. Adam je skôr dieťa z ulice, ktoré sa prebíja životom.
Možno vám tieto malé náznaky pripadajú ako obohraná alebo úplne obyčajná pesnička. Musím však podotknúť, že v tomto príbehu mladej lásky sa skrýva viac. Do popredia by som dala problematiku- spoločenské vrstvy. Keďže Adam je hlboko pod tou Natašinou, pravdepodobne by ani nemal mať možnosť alebo šancu stretnúť alebo sa prihovoriť bohatému dievčaťu. Lenže už začiatok knižky sa začína akčne a nepredvídane. Dokonca až tak, že ide o životy.

Obrázkové výsledky pre: poor boy rich girl poems

Stále keď sa pustím do Jankinej novej knihy očakávam, že prekoná jej druhé dielo v poradí- Silnejšia ako osud. Priznám sa, že u mňa to tak nebolo. Neprekonala ju. Ale aj napriek tomu nemôžem vyhlásiť, že to je slabá kniha a nezaslúži si váš čas. Mňa osobne si získala hlavná problematika deja. Pri opisoch starého vynoseného Adamovho oblečenia a nového Natašinho kabátika si človek uvedomí, že ku ktorej sociálnej vrstve sa viac hlási a že či by sa niekedy zapodieval vzťahom k niekomu, kto je z úplne odlišnej vrstvy. Nechcem tu načrtávať hlboké otázky na zmýšľanie, ale počas čítania som sa nad tým veľakrát zamýšľala a tak sa mi prirodzene dotvorila uveriteľnejšia atmosféra príbehu.
Okrem spoločenských otázok Šulková opisuje aj mladú lásku, ktorá sa zapálila sledom náhodných udalostí. A následne začala hrať hru s neznámymi kartami. V príbehu sa nachádza mnoho vynorených spomienok a aj tajomstiev z minulosti. Ako vypovedá názov, dej je osvetlený svetielkom nádeje na nový život. Pretože ak chceme, dostaneme nové šance.

Na knižke som našla aj pár negatív: s čím sa veľmi často stretávam v slovenskej pôvodnej literatúre je to, že vety, ktoré postavy vypúšťajú z úst mi v niektorých situáciách pripadajú divné a neprirodzené. Práve tento jav mi niekedy skazil pasáže. Ďalej by som autorke vytkla nejaké tie "hrudky" medzi ktorými mám na mysli sem-tam neprirodzené správanie postáv a prehľadné situácie. Neviem prečo, ale Adama som mala oveľa radšej ako Natašu. Nataša mi neliezla na nervy a ani nebola príliš naivná, no ničím si ma nezískala.

V konečnom dôsledku hodnotím túto knihu ako príjemné spestrenie monotónnych dní. Som rada, že obstojné knihy dokážu napísať aj mladí slovenskí spisovatelia z ktorých vyplýva poučenie a aj téma na zamyslenie. Ak ste od tejto autorky ešte nič nečítali, rýchlo tak urobte. Jej postavy majú srdce, triezvu myseľ a... žijú akoby medzi nami.

Komentáre

Obľúbené príspevky