Óda na Sherlocka!

Väčšinou píšem o mojej najväčšej závislosti- o knihách. Musím sa však priznať, že mám ešte jednu- seriál Sherlock. Takže toto nebude knižný príspevok. Toto bude óda na Sherlocka. 

Som neskutočne rada, že som sa k Sherlockovi dostala vtedy, keď boli na svete už tri natočené série. Pravda je taká, že na jednu sa čaká naozaj dlho (napríklad také dva roky), takže som patrila k tým šťastlivcom, ktorí si mohli pozrieť celé tri série (deväť epizód) za sebou a užívať si britskú dokonalosť. A teraz, konečne, uzrela svetlo sveta štvrtá séria. Vážení čitatelia, zasvätení a nezasvätení, prinášam vám niekoľko odôvodnení, prečo Sherlocka milujem a prečo by ste mu mali dať šancu aj vy. 

1. Britská angličtina
 Priznám sa, že štvrtú sériu som  videla asi mesiac po premiére, ale to neznamená, že som nebola vo vytržení. Mala som priveľké očakávania a preto som si bezhlavo pozrela Sherlocka v slovenskom dabingu. Nič proti našej krásnej ľúbozvučnej reči, ani proti slovenským hlasom, ale tá jediná epizóda v slovenčine, sa mi nepáčila. Až keď som si ju pozrela v origináli, bolo to ono. Vôbec mi nevadilo, že som ju videla druhýkrát. To viete, keď ste raz zvyknutí na originál a na hlasy hercov, už sa vám nič iné nebude viac páčiť. Okrem toho, vďaka tomu, že je seriál britský, započúvate sa do jedinečného prízvuku a opäť si zamilujete tento jazyk. 


2. Geniálne premyslená dejová línia 
Úprimne, poniektoré jednoduché filmy alebo seriály mi oproti Sherlockovi pripadajú ako strata času. Stále som vedela, že Sherlock sa pýši neobvykle dobre napísaným scénárom, ale až teraz, po štvrtej sérii, som si uvedomila, že oveľa lepšie, ako som si myslela. Oveľa premyslenejšie. Oveľa šokujúcejšie. Oveľa nepredvídateľnejšie. Čo znamená len jediné- od Sherlocka budem ešte viac závislá ako predtým. Dovolím si povedať, že štvrtá séria nesklamala, ba čo viac, je ešte lepšia ako predošlé práve vďaka tomu, že sa vynárajú staré tajomstvá z minulosti, nové zápletky, nové postavy, ktorým nemôžete veriť, ale ani odolať. Síce je Sherlock predovšetkým o vraždách a kriminalite, osobný život hlavných hrdinov nezaostáva a paralelne sa rozvíja počas riešenia prípadov. 



3. Charaktery a herecké obsadenie
Keď už sme pri tých postavách- vryli sa mi do srdca. Predovšetkým Sherlock, ale aj ostatné známe tváre. Počas pozerania jednotlivých sérií sa mi často tisli slzy do očí, triasli sa mi pery alebo som dostala záchvat smiechu. O to všetko sa postarali postavy a samozrejme, herci. Každú postavu a aj herca som si neuveriteľne obľúbila. Prirodzene, najviac žeriem Sherlocka (Benedict Cumberbatch), lenže kto by ho nemiloval? Odkedy som ho videla v tomto seriáli, stal sa mojím najobľúbenejším hercom a objavila som aj jeho ďalšie skvelé filmy, vďaka ktorým som sa posunula ďalej. Sherlockove sarkastické a až príliš múdre vtipy vás pobavia a chytia vás za srdce. Síce možno sa vám prvé série bude zdať ako necitlivý psí čumák, neskôr zistíte pravdu a uvidíte ho v úplne inom svetle. Mimo toho, spoznáte sa s doktorom Watsonom (Martin Freeman), jeho manželkou Mary (Amanda Abbington), patologičkou Molly, pani Hudsonovou či Sherlockovým bratom, Mycroftom. Sú to postavy so svojou minulosťou, naplnení emóciami a inšpiráciou. Nie každý to má/l ľahké a práve preto vám ukážu, že aj najťažšie veci sa v živote dajú prekonať.  



4. Štyri série= 12 epizód 
Osobne neznášam seriály, ktoré majú šesť sérií po tridsať častí. Ja viem, viem, keď lipnete na nejakej srdcovke a vy viete, že máte čo pozerať a celý deň sa na to tešíte, je to pocit na nezaplatenie, lenže... ešte som nenašla seriál, ktorý by som pravidelne pozerala dlhšie ako po prvú sériu. Sherlock je vlastne jediný seriál, ktorý som dopozerala a dokonca celého ho videla aspoň dvakrát. Jedna časť má hodinu a pol, čiže teoreticky to už je film. 



5. Myšlienky a citáty, ktoré vám prehovoria do duše 
Už som síce spomínala, že všetky štyri série sú brilantne napísané, ale osobitne by som chcela pozdvihnúť prekrásne myšlienky- či už sarkastické vtipy, hlboké myšlienky alebo tak formulované slová, nad ktorými je potrebné sa zamyslieť. Myslím si, že každý si v dialógoch nájde niečo iné- ktovie, niekedy dokáže človeku zmeniť život aj jedna veta, pretože slová majú tú vlastnosť, že sa vám dokážu zapichnúť do srdca. 


6. Dokonalosť pre introvertov 
Dlho som hľadala film, seriál či knihu, kde by bol hlavný hrdina introvert a stál by za to. Našla som len jeden. Protagonista, Sherlock, je typický introvert, ktorý sa ponára do svojej mysle, rozmýšľa neuveriteľným spôsobom a rýchlosťou akú si nikto z nás nedokáže predstaviť a je tak divný, tak svojský a tak zahľadený do svojich myšlienok a svojho sveta, že každý introvert si ho obľúbi a bude rád, že má podobné črty ako tak múdry a dobrý človek.  


Okrem týchto vlastností má Sherlock veľa predností- je krásne spracovaný v pozadí s autentickou hudbou. Cez obrazovku sa vám pred očami vynorí upršané Anglicko, konkrétne preplnený Londýn. Pevne verím, že sa raz dožijem aj piatej série a budem si ju pomaličky vychutnávať (už teraz viem, že budem musieť čakať minimálne dva roky). Čakanie si spestrím čítaním originálneho Sherlocka od Doyla a popritom si budem pochlipkávať čajík z šálky s obrázkom Sherlocka (áno, naozaj ju mám). Neuveriteľne sa teším na knihu a dúfam, že aj na novú sériu. 
A tí, ktorí Sherlockovi ešte nedali šancu, určite tak urobte. Naozaj, nebudete ľutovať, pretože tento skvost je naozaj prejavom dokonalého premysleného kinematografického diela, pre ktoré sa oplatí ľahnúť do postele a pustiť si ho.

Komentáre

  1. Och, úplne s tebou súhlasím!!! <3
    Síce je pravda, že som prvú sériu Sherlocka začala pozerať až keď vychádzali časti štvrtej série, no zamilovala som sa.
    Ako píšeš, je to veľmi premyslený seriál, postavy sú dôkladne prepracované. Dá sa zasmiať, dá sa smútiť, a hlavne pozerať s otvorenými ústami.
    Všetko je to božské, od anglického prízvuku až po herecké obsadenie. Je sranda, že ma spočiatku Benedict vôbec nepriťahoval a na konci všetkého je z neho môj miláčik :D :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Benedict ma tiež vôbec neprilákal, ale po prvej časti ma hneď dostal svojím hereckým talentom a charizmou! Som rada, že nie som sama! :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky