Búrlivé výšiny

Neochvejná klasika z anglického ponurého vidieku pretkaná nitkami lásky, zloby, bolesti a útrap.
Kniha, ktorú mladí čítajú aj po takmer dvesto rokoch od jej vydania. Je až taká dobrá? 


Autor: Emily Brontëová                                                        

Žáner: romantický
Počet strán: 279
Vydavateľstvo: Tatran 
Rok: 1966 

Anotácia: 
Búrlivé výšiny sú strhujúcim románom, v ktorom nás Emily Brontëová zavedie do pustých vresovísk yorkshirského panstva a zoznámi s obyvateľmi dvoch usadlostí a ich až prízračné prepletenými osudmi. Pán Lockwood, nájomca usadlosti Drozdovo, je prinútený jednej noci nájsť prístrešok v neďalekej usadlosti Búrlivé výšiny. Dozvedá sa o búrlivých udalostiach, ktoré sa udiali na panstve pred mnohými rokmi: o vášnivej láske najdúcha, mladého cigána Heathcliffa, a slečny Kataríny Earnshawovej, dcéry pána domu, ktorá ho zradila. Heathcliffova pomsta sa stala kliatbou panstva. Búrlivé výšiny sú napínavým mystickým príbehom plným vášne, zrady a pomsty. 

Moje hodnotenie: 
Vždy som si chcela prečítať klasiku. Ochutnať tú starú prežitú atmosféru, zastaralé výrazy a diela, ktoré majú dodnes rešpekt u takmer každého čitateľa. Jedného krásneho dňa som u babky začala študovať jej knižnicu a skoro som odpadla, keď som zistila, že tam má tak slávne a úžasné diela, ktoré mám v pláne raz prečítať- Zvonár Matky Božej v Paríži, Villete, Dáma s kaméliami, Vojna a mier, Traja Kamaráti, Noc v Lisabone atď... Jednoducho, neochvejné klasiky a vydania, ktoré sú ďaleko staršie ako dvojnásobok mojej existencie. Spontánne som si vybrala Búrlivé výšiny. Možno pre to, že sa o nich toľko hovorí, že sa toľko čítajú a že ich toľko ospevujú. Treba si predsa utvoriť vlastný názor, no nie? 

Vôbec som nevedela čo mám od knihy čakať a ani o čom je, no mala som veľké očakávania. Čakala
som, že po prečítaní na mňa dopadne balvan úžasu a ja zostanem nemá. No to som sa najprv musela dopracovať ku koncu. Zo začiatku som si naozaj ťažko zvykala na text- predsa len sú tu používané staršie výrazy, nachádza sa tu iná štylistika viet a niektoré pomenovania vyznievajú veľmi vtipne, vzhľadom na to, že dnes sa už tak nerozpráva. Pri tejto knihe som zažila veľa emócií- najprv som sa do toho len dostávala, potom ma to chytilo, potom ma to začalo nudiť, premýšľala som, či knihu neodložím a nevzdám to, no nakoniec som pokračovala a so slúchadlami v ušiach mi tá druhá polovica knihy ubehla oveľa rýchlejšie. Keď som sa dostala ku koncu, bola som tak zmätená, že som si ani neuvedomila aké to bolo geniálne. Príde mi fantastické, že Emily toto dielo vyšlo v roku 1847 a dnes, v 21. storočí sa jej slová a myšlienky stále čítajú, vnikajú do dnešných ľudí, či sú to študenti, pracujúci alebo na dôchodku. Sila kníh a slov je neskutočná- toto som si uvedomila po dočítaní Búrlivých výšin. 

Poďme ale pekne po poriadku. Jediné čo som vedela o Búrlivých výšinách je to, že tam bude nejaký Heathcliff. Bol tam, predstavte si. Zo začiatku to bol chudobný snedší chlapec, ktorý sa zamiloval a
rád trávil voľný čas so svojou nevlastnou sestrou Catherine. Vo voľnom čase si liezol na nervy spolu
so svojím nevlastným bratom a robili si zle. Veru tak, tento príbeh nie je len o láske medzi Heathcliffom a Catherine, ale pokračuje ďalšími vzťahmi a rokmi, v ktorých pozadí stále cítiť túto nestarnúcu lásku. Až v trištvrtine knihy som pochopila, že Emily nikdy nešlo o to, aby ste jej postavy milovali alebo s nimi súcitili. Veď to sa ani nedalo. Jedinú koho som mala rada bola slúžka a zároveň rozprávačka Nelly a jej poslúchač- pán Lockwood. Všetky ostatné postavy boli strašne zákerné, negatívne, spôsobovali zlobu okolo seba, závideli si, robili rôzne zverstvá, ale aj napriek tomu dokázali cítiť lásku. A o tom to celé je- ako z vás láska dokáže urobiť niečo také. Catherine bola od začiatku až po koniec rozmaznaná a až príliš divá, povedala by som, že až zmätená. No mala som ju rozhodne radšej ako Heathcliffa, verte mi, podstatu bytia tohto chlapa som začala chápať až po konci, dokonca som s ním začala súcitiť. Na konci som nenávidenú postavu začala mať rada a chápať ju- toto je spisovateľské umenie. Okrem týchto dvoch sa tu stretávame aj s inými postavami, tragickými osudmi a novou generáciou ľudí, ktorá sa mi páčila oveľa viac. Nová generácia bola o niečo milšia, dokonca som si z nej obľúbila ďalšie dve postavy, pretože to boli dobrí ľudia.

V minulosti sa asi vždy písala nejaká príloha, resp. povedané súhrn, o diele, autorke a jej dobe. Je to naozaj super vec, lebo aj keď sa mi tých desať strán nechcelo čítať, prečítala som si to a dalo mi to veľa- iný pohľad na túto knihu. Emily spolu so svojimi sestrami bola talentovaná autorka. Vytvorili tvorbu, ktorá je dodnes populárna, avšak príde mi smutné, že sa nedožili tejto slávy alebo aspoň vedomia, že to dokázali. Práve z tejto prílohy som sa dozvedela čo-to o ich živote, špeciálne teda o Emily. Žili v pochmúrnom anglickom vidieku, zväčša zatvorené v izbe s výhľadom na upršanú prírodu. Neboli veľmi v styku s ľuďmi a preto si vymýšľali rôzne fantazijné svety a žili pre svoje sny a príbehy vo svojich mysliach. Inými slovami- vyrastali a žili v depresívnom prostredí samé so sebou. Emily neskutočne chýbala láska, bozky, hrejivý dotyk či prítomnosť muža, pre ktorého by bilo jej srdce. A práve tento deficit sa jej podarilo stvárniť do Búrlivých výšin, nad ktorými sa môžete dookola zamýšľať, súcitiť s nesplnenou a aj splnenou láskou a osudmi, či konaniami ranených ľudí. Vybičovala si tu svoje emócie, pochmúrnu náladu a život bez lásky. Táto kniha vo mne zanechala asi najdepresívnejšiu stopu vôbec, aj keď to bolo geniálne. V knihe nebolo veľa radosti zo života, smiechu či nehy. No aj napriek tomu sa celý dej otočí okolo lásky a času.

Autorka románu

Jednoznačne neľutujem, že som po knihe siahla. Zanechala vo mne rozhodne veľa emócií a myslím si, že o to by malo ísť každému autorovi- čitateľ nemusí skákať dva metre od nadšenia, ale aj sedieť s otvorenými ústami, chvíľkami zmätený, chvíľkami uchvátený genialitou a silou vyvolaných emócií zo slov. Po tejto knihe sa chystám siahnuť do konca roka ešte po niekoľkých klasikách, pretože  ma uchvátila. Má v sebe niečo iné, má inú atmosféru a iný štýl ako moderná literatúra, no stále to je kniha. Obdivuhodné, naozaj obdivuhodné a geniálne


Komentáre

  1. Potrebujem re-reading. Najlepšie hneď ❤️. Úplne s tebou súhlasím... Táto kniha je skvelá, geniálna a výnimočná. Vždy pre mňa ostane jedinečným kúskom, pretože Búrlivé výšiny sa nedajú zrovnať s ničím iným. Tento príbeh ukrýva rodinné tajomstvá, zabudnuté príbehy, drsnú prírodu a pochmúrnu atmosféru do ktorej sa vždy zvláštnym spôsobom rada vrátim. Najgeniálnejšie vykreslenie charakterov a ľudskej povahy... Som veľmi rada, že sa ti to páčilo a skúsiš vyhľadať ďalšiu klasiku. Prajem príjemné čítanie :)!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Takéto povzbudivé slová do klasiky som potrebovala počuť :) Chystám sa aj na ďalšie a tebe prajem skorý re-reading! ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky