Harry Potter (séria)

Harryho Pottera nemusím nikomu špeciálne predstavovať. Nájdu sa však aj takí, ku ktorým som nedávno patrila aj ja, ktorí čaro kníh o čarodejníkovi z Rokfortu nezažili na vlastnej koži. Ale prečítala som ich- všetkých sedem a prinášam vám recenziu na celú sériu. 

Autor: J.K. Rowling                                                                  

Počet častí: 7
Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Ikar
Rok: 2015, 3.vydanie

Aj napriek tomu, že som vždy čítala veľa a milovala som fantasy, mala som malý nedostatok- neprečítaný HP a neprečítaná Narnia, či Odkaz dračích jazdcov. Inými slovami, to klasické fantasy ma stále nejako minulo, objednávala som si čerstvo preložené novinky a hovorila som si, že raz sa dostanem aj k tým starším. Na Narniu sa chystám (pretože konečne je dostupná celá séria v boxe) a Harryho mám úspešne za sebou. Musím sa však priznať, že také impulzívne rozhodnutie nastalo vtedy, keď som uvidela nové potterovské obálky v treťom slovenskom vydaní. Nejako mi z toho vyšlo, že teraz je ten správny čas.

Harry Potter a Kameň mudrcov 
Najtenší a zároveň prvý diel bol veľmi milý, čarovný a bolo cítiť, že je určený vyslovene pre deti. Mne osobne sa páčil, aj keď sa mi zdal nudný, keďže film som videla aspoň päťdesiatkrát a teda som vždy vedela čo sa stane a ako to skončí. Avšak aj napriek tomu som si jedničku užila. Myslím, že práve tu som si zamilovala Rowlingovej čarovný štýl písania a tak nejako som sa ponorila do čarodejníckeho sveta.


Harry Potter a Tajomná komnata 
Druhý diel bol síce o niečo hrubší ako prvý a síce som film takisto videla veľakrát, zdal sa mi lepší a viac ma bavil. Užívala som si to, že som čítala celú sériu od začiatku, že som bola priateľka Harryho, Rona  a Hermiony.


Harry Potter a väzeň z Azkabanu
Tu sa to stalo. Práve tu nastal zlom, keď sa mojou závislosťou stal HP. Jednotka a dvojka boli fajn, no nebolo to niečo, čo ma úplne opantalo a nemohla som bez toho dýchať. Tento diel sa líši od predošlých a postupne načrtne niečo nové. Myslím, že od tohto dielu začína dej a aj štýl písania dospievať a prestáva to byť také detské. Jednak je kniha hrubšia, ale je vyspelšia aj štýlom písania, zápletkami a celou líniou príbehu. Zoznamujeme sa s novými postavami, začneme byť viac zvedavejší ako predtým a dobrodružstvo sa pomaly rozbaľuje.


Harry Potter a Ohnivá časa 
Na štvrtý diel som sa po trojke neskutočne tešila a bola som celá nabudená. No žiaľ, tento diel ma sklamal. Neoslovil ma až tak a posledných dvesto strán som sa nútila do čítania, lebo sa mi naozaj nechcelo. Môže to byť aj tým, že Ohnivú čašu som čítala fakt dlho- jednak som cestovala, učila sa a robila rôzne iné aktivity, čiže som nemala toľko času na knihy ako som chcela. Ohnivá čaša bola opäť vyspelšia, napínavejšia, ale keď som ju konečne dočítala, veľmi sa mi nechcelo ísť na päťku- ešte hrubšiu a vlastne najhrubšiu knihu z celej série.


Harry Potter a Fénixov rád 
Top. Najhrubšia a moja najobľúbenejšia. Do tohto dielu som sa tak zamilovala, že mi pomenil pohľad na celú sériu. Kniha bola hrubá a ja som mala obavy, či ju vôbec dočítam, lebo po štvorke som bola na vážkach. Ale kdeže. Vôbec som sa nemusela báť toľkých strán, lebo sa mi samé otáčali. Atmosféra knihy bola vážnejšia a ponurejšia, zoznamujeme sa tu s novými bytosťami či postavami. V každom dieli sa odkrývajú dávne tajomstvá a útržky z minulosti a tu ich bolo teda požehnane. Navyše, hrozba Voldemorta sa tu stupňuje, preto predsa aj vznikol Fénixov rád. Tento diel je moja srdcovka, milujem ho. Taktiež je pravda, že koniec je celkom hm... šokujúci a bola som z neho vyvedená z miery. Keď som dočítala knihu, začala som sa nad ňou zamýšľať, vcítila som sa do Harryho a uvedomila som si pár vecí o živote a situáciách, ktoré nás zmenia či posilnia. Čiže koniec-koncov, nielenže som si túto knihu užila, ale dala mi veľa.


Harry Potter a Polovičný princ 
Po Fénixovom ráde sa mi pod ruku dostali asi dve ďalšie knižky, ktoré som mala v pláne dať si ako jednohubky, aj keď veľmi nevydalo. K šiestemu dielu som sa dostala asi až po dvoch-troch týždňoch, počas týchto prázdnin v Španielsku. Spočiatku som si myslela, že ju nestihnem dočítať cez mesiac a pol, pretože som tam naozaj nestíhala čítať a mala mnoho iných aktivít. Avšak, Rowlingová sa mi postarala o prekvapko. Polovičný princ síce nebol až taký super ako Fénixov rád, ale bol úžasný a ja som si ho poriadne užívala. Na prvý pohľad hrubšia kniha, no pre mňa ďalšie čarovné dobrodružstvo a novými odhaleniami, nebezpečenstvom a napätím. Postavy starnú, odchádzajú, ukazujú svoje pravé tváre... Naozaj, Harry Potter nie je len o mágii a dobrodružstve, ale aj o priateľstve, láske, vzťahoch a môžeme si z neho zobrať ponaučenie.


Harry Potter a Dary smrti 
Hop-šup a do rúk sa mi dostal posledný diel. Nechcelo sa mi tomu veriť, veď len nedávno som čítala prvú časť! Avšak musím uznať, že ďalšie diely by som asi nechcela. Sedmička sa začala dosť napínavo a nebezpečne, v prvej polovici sa mi zdala atmosféra príliš smutná a depresívna. Žiadna nádej, skôr zúfalstvo a hádky. Po čase, keď sa začali veci zamotávať, niekto sa tam vyskytoval ako tajomný pomocník, tak som mala pocit, že opäť čítam niečo podobné ako predošlé diely. Pravda je taká, že siedma časť je iná ako ostatné. Je najdepresívnejšia, ale zároveň s najkrajším koncom, plným sily a nádeje. Harry, Hermiona a Ron sú starší, sami riskujú a starajú sa o seba. Posledný diel bolo krásne napísané finále, no niečo ma v ňom trošku aj sklamalo. Zdalo sa mi, že som tam objavila najviac trhliniek a dej sa mi zdal tak trochu predvídateľný. Čakala som možno niečo trošku iné, no aj napriek tomu to bolo super a záživné.


Celá Harry Potter séria mi prirástla k srdcu a z duše ju milujem. Práve v tejto chvíli mám chuť prečítať si ju celú ešte raz! Harry, ako postava, sa mi naozaj páčil. Bol empatický, slušný a skromný, nebol naivný a mal to teda fakt ťažké. Hermiona a Ron, ach to sú ďalšie zlatíčka, boli dokonalí a mať takých kamarátov, tak im nohy ruky bozkávam. Rowlingová napísala úžasný príbeh, kde sa zoznamujeme s rôznymi postavami- škaredými či zlými, zákernými či dobrými, s takými, čo sa zdajú byť zlí, ale vnútri im kvitne dobro, či naopak. Každý diel je svojím spôsobom výnimočný, vyspelší a odhaľuje nám nové tajomstvá či udalosti. Som naozaj rada, že som samu seba presvedčila a rozhodla sa prečítať si celú sériu, lebo možno by som bola taká lenivá, že by sa ku mne nikdy Harry nedostal. Och a áno, ešte jedna vec sa zmenila- aj ja som sa pripísala na čakajúci listinu na list z Rokfortu...





Rowlingová sa tak stala jednou z mojich najobľúbenejších spisovateliek- vytvorila neuveriteľný príbeh v ktorom si každý niečo nájde. Ukázala nám, čo je to odvaha, priateľstvo, čo s nami dokáže urobiť strach zo zlého alebo čo môžeme urobiť my, aby sme proti zlu bojovali. Dala deťom nádej a dodnes jej knihy čítajú mladí čitatelia, začínajú knihy milovať a veriť na zázraky. Lebo má úžasnú fantáziu a talent. Lebo vytvorila nesmrteľný príbeh chlapca, ktorý prežil.





Komentáre

  1. HP je moja obľúbená knižná aj filmová séria :) Nikdy sa neviem rozhodnúť preto, že ktorý diel je môj najobľúbenejší, ale viem, že tretí diel sa mi kedysi vôbec nepáčil ale zato štvorku som videla niekoľkokrát :D a keď som bola v kine na 6.diely tak si pamätám, ako dlho som z toho bola ešte sklamaná, lebo som mala pocit, že okrem smrti Dumbledora sa tam nič poriadné nestalo (aj keď stalo, ale v kine mi to prišlo ako véééľka nuda).

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky