Holding Up The Universe

Ona si aj napriek minulosti chce plniť sny. 
On niečo skrýva natoľko vážne, že je niekým, kým v skutočnosti nechce byť. 

Autor: Jennifer Niven                                                                    
Počet strán: 388
Žáner: YA
Jazyk: anglický 
Vydavateľstvo: Penguin Books
Rok: 2016 

Pôvodná anotácia: 
From the author of the New York Times bestseller All the Bright Places comes a heart-wrenching story about what it means to see someone and love someone for who they truly are. Everyone thinks they know Libby Strout, the girl once dubbed “America’s Fattest Teen.” But no one’s taken the time to look past her weight to get to know who she really is. Following her mom’s death, she’s been picking up the pieces in the privacy of her home, dealing with her heartbroken father and her own grief. Now, Libby’s ready: for high school, for new friends, for love, and for Every Possibility Life has to Offer. In that moment, I know the part I want to play here at MVB High. I want to be the girl who can do anything. Everyone thinks they know Jack Masselin, too. Yes, he’s got swagger, but he’s also mastered the impossible art of giving people what they want, of fitting in. What no one knows is that Jack has a newly acquired secret: he can’t recognize faces. Even his own brothers are strangers to him. He’s the guy who can re-engineer and rebuild anything in new and bad-ass ways, but he can’t understand what’s going on with the inner workings of his brain. So he tells himself to play it cool: Be charming. Be hilarious. Don’t get too close to anyone.
Until he meets Libby. When the two get tangled up in a cruel high school gamevwhich lands them in group counseling and community servicevLibby and Jack are both pissed, and then surprised. Because the more time they spend together, the less alone they feel. Because sometimes when you meet someone, it changes the world, theirs and yours. Jennifer Niven delivers another poignant, exhilarating love story about finding that person who sees you for who you are and seeing them right back. 

Môj názor: 
Jennifer Niven si ma absolútne získala jej knihou Všetky skvelé miesta, ktoré vykresľovali príbeh dvoch krehkých duší, ktoré podľahli láske. Touto knihou chcela byť autorka oporou pre mladých osamelých ľudí. Keď som začala čítať jej najnovšiu knihu, ešte nepreloženú, bolo mi jasné, že autorkin zámer je vždy povedať svojim čitateľom nejaké posolstvo prostredníctvom jej príbehu. 

Jennifer opäť vytvorila dvoch rozprávačov, Jacka a Libby, ktorí sú veľmi rozdielni a pochádzajú z iných, inak komplikovaných, svetov. Libby nemala ľahké detstvo a po smrti mamy začala veľa jesť. Myslím tým, že jedla naozaj veľa a bez limitu. Práve kvôli obezite sa musela pred svetom skrývať a učiť sa sama doma v priebehu päť rokov. Jack má však iné tajomstvo: trpí mozgovou poruchou, ktorá mu bráni žiť obyčajný život. Nedokáže rozoznať a pamätať si tváre ľudí. Nepamätá si ako vyzerá jeho mama, dokonca nespozná ani svoj vlastný odraz v zrkadle. Aj napriek tomu je v najpopulárnejšej partii chlapcov zo školy a tvári sa, že má nad všetkým nadhľad. 


Na túto knižku som sa neskutočne tešila, pretože ju napísala jedna z mojich najobľúbenejších autoriek. A tiež preto, lebo ma zaujal námet tohoto príbehu. Ja osobne som bola veľmi zvedavá na Jacka, keďže o takejto mozgovej poruche som nikdy predtým nepočula a chcela som vedieť, ako sa s touto postavou autorka vyhrá. Od začiatku som mala očakávania, že v rukách držím jednu z najkrajšie napísaných kníh, ktoré za tento rok prečítam a že mi tento príbeh určite zlomí srdce. 

Všetky moje ilúzie sa však už zo začiatku rozpŕchli. Začiatok nebol zlý, práveže bol naozaj dojemne a pútavo napísaný, lenže... sa dosť vliekol. Neviem prečo, ale prvých sto strán mi pripadalo tak trošku nudných, autorka mohla niektoré pasáže vyškrtať a namiesto omáčok tam mohla vsunúť kratšie scénky, ktoré by zrýchlili dynamiku deja.  Libby mi pripadala ako naozaj fajn baba a na moje prekvapenie mi vôbec nepripadala nejako zakríknutá alebo depresívna. Čakala som, že to bude horšie, že ju bude treba zachraňovať (veď viete, tučné dievčatá to v škole nemajú ľahké), ale bola to práve ona, ktorá motivovala ľudí naokolo. Psychicky bola teda oveľa silnejšia ako sa na prvý pohľad zdalo. Jackove pasáže sa mi tiež veľmi páčili. Jeho choroba, lepšie povedané prekliatie, vytvárala pre mňa veľmi exotické a neobyčajné čítanie. Ja by som si napríklad nedokázala predstaviť, keby som nevedela rozpoznať žiadnu tvár: že by som sa s niekým rozprávala, otočila by som sa a už by som si ho nepamätala. 

Tento príbeh je o láske. Je o dvoch rozdielnych mladých ľuďoch a neprajnosti osudu. Je to citlivé rozprávanie nabité krásnymi myšlienkami, ktorými chce autorka zmeniť zmýšľanie mladého čitateľa a utvrdiť ho v tom, že je milovaný a krásny, bez ohľadu na vek, váhu či farbu pleti. 

Keby autorka začiatok trošku poupravila a skrátila, malo by to určite väčší spád. A pre mňa to síce bol milý a dojímavý čitateľský zážitok, lenže na konci som bola trošku sklamaná. Pri naozaj dobrých knihách, ktoré sa ma niečím dotknú a zmenia ma, cítim nadšený pocit, pulzujúci hlboko vo mne. Žiaľ, pri tejto knihe som nič také zvláštne necítila. Bolo to príjemné čítanie s originálnym námetom, ale ja som čakala niečo viac. Moje milované Všetky skvelé miesta táto kniha určite nepredbehla, no neľutujem, že som si ju prečítala. 

Ak máte radi YA knihy s myšlienkou a netradičnými hrdinmi, táto kniha sa vám bude určite páčiť. Jennifer určite písať vie, no osobne si myslím, že by vedela napísať ešte niečo lepšie, dojímavejšie a pútavejšie. Bohužiaľ, nebavila som sa pri nej až tak ako som očakávala, no to neznamená, že tento príbeh nemá čo povedať iným. 




Čítali ste už niečo od tejto autorky? Oslovili vás jej príbehy?


Komentáre

Obľúbené príspevky