Sedem krátkych prednášok o fyzike

Naozaj vie veda vysvetliť všetko okolo nás? 

Autor: Carlo Rovelli                                                                        

Počet strán:  72
Žáner: náučná lit., fyzika
Rok: 2016
Vydavateľstvo: Tatran

Pôvodná anotácia: 

Prvé prednášky z fyziky, ktoré vás budú skutočne baviť!

Jednoduché, zrozumiteľné a obdivuhodné. To je stručná charakteristika Rovelliho diela, ktoré bolo preložené do viac ako štyridsiatich jazykov. Keď autorovi ponúkli priestor v nedeľnej prílohe denníka Sole 24 Ore, dokonale ho využil. Pritiahol desaťtisíce čitateľov a zdôraznil plnohodnotnú a životne dôležitú úlohu, akú zohráva fyzika v kultúre spoločnosti. Autor vo svojich prednáškach berie zreteľ na laického čitateľa a približuje mu teóriu relativity alebo kvantovú mechaniku spôsobom, akoby rozoberal divadelnú hru. A divadlo vesmíru je v jeho podaní nesmierne okúzľujúce! Fyzika otvára okná, z ktorých sa dá dovidieť ďaleko. To, čo vidíme, nás privádza do úžasu. Zisťujeme, že sme plní predsudkov a náš intuitívny obraz sveta je čiastočný, úzkoprsý, neúplný. Vždy keď sa dozvedáme niečo nové, svet sa nám začína meniť pred očami. V nesmiernom mori galaxií a hviezd sme iba strateným kútikom, v nekonečných ornamnetoch, ktoré tvoria plátno skutočnosti, sme iba jednou z drobných čiaročiek.

Moje hodnotenie: 
Nikdy som si nemyslela, že Vesmír a jeho zákony dokáže vysvetliť niečo tak dobre ako fyzika. Významný fyzik, Carlo Rovelli, sa preto rozhodol napísať sedem krátkych prednášok o fyzike,
a dokonca preložil všetky princípy aj do ľudskej reči.

Každá prednáška rozoberá niečo iné- či už to sú častice, čierne diery alebo my, populácia, a celú problematiku a vzájomné prepojenia vysvetľuje od úplného základu. Vďaka tomu ma text nenudil a autor ma neprinútil odložiť knihu nabok. Práve vďaka tomu, že knižka je jednoducho napísaná, Carlo dokáže vysvetliť aj komplikované veci obyčajnému, nezainteresovanému, čitateľovi, ktorý vydrží v strehu a nakoniec aj pochopí, čo sa mu autor snaží vysvetliť. Toto "osvietenie" mi zmazalo čiernotu spred očí a keď som sa poobzerala okolo seba, doslova sa mi vynárali fyzikálne prepojenia a reakcie, uskutočňujúce  sa v každej chvíli.

Miestami som až bola unesená jednoduchosťou fyziky a jej vedeckým premýšľaním, ktoré mi pomohlo niektoré veci pochopiť lepšie a vložili mi do hlavy nové, ešte zvedavejšie, myšlienky. Aj napriek tomu, že mne fyzika nikdy veľmi nič nehovorila, túto zbierku jednoduchých prednášok doplnené obrázkami, som pochopila a zaujali ma. Okrem toho čitateľ spoznáva aj významné osobnosti vedy a fyziky, vďaka ktorým dodnes vďačíme za ich inovatívne výskumy.
A komu knižku odporúčam? Každému, koho aspoň trošku zaujala na prvý pohľad. Nebojte sa jej. Aj napriek tomu, že kniha je o fyzike a z textu doslova cítiť, aký inteligentný autor ju naťukal do počítača,  je určená obyčajným ľuďom, ktorí s fyzikou veľa spoločného nemajú, ale radi by sa o nej niečo dozvedeli. Pre mňa osobne to bola knižka, ktorú som rýchlo prečítala, ale to neznamená, že mi nič nedala- práve naopak. Je až obdivuhodné koľko informácii sa v nej skrýva.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Tatran.






Komentáre

Obľúbené príspevky