Grafitové dievča

Toto je príbeh o dievčati. Ranenom, stratenom, nechcenom. 

Autor: Miroslava Varáčková                          
Počet strán: 181 
Žáner: YA, román
Vydavateľstvo: Slovart
Rok: 2017

Pôvodná anotácia: 
Táňa kráča v ústrety bezútešnej budúcnosti - doštudovať s odretými ušami, nájsť si najpodradnejšiu prácu v meste a dúfať, že ju už nechytia policajti.
Táňa to v živote nemá ľahké. Doma ju čaká len matka alkoholička, ktorá jej nedokáže dať ani pár drobných na jedlo, nieto ešte na niečo iné, bez čoho si žiadna sedemnásťročná baba nedokáže predstaviť svoj život. Z reality uniká len s kamošom Britvom pri drobných krádežiach. Keď ju osloví fotograf Ben, Táňa nadobudne pocit, že po rokoch trápenia a súženia, jej bude konečne dopriate to dobré v živote. No vzťah založený na neúprimnosti a faloši nemôže vydržať. A nešťastie nikdy neprichádza osamote.
Miroslava Varáčková vytvorila vo svojom najnovšom románe opäť nezabudnuteľnú hrdinku, ktorá sa v krutej slovenskej realite nebojí postaviť predurčenému osudu, chytiť život do vlastných rúk a pokúsiť sa vybudovať si svetlejšiu budúcnosť. Ponorte sa do trpko-sladkého románu, o ktorom budete premýšľať ešte dlho po dočítaní.
Čiastočne komiksový román.


Moje hodnotenie: 
Videli ste už túto knihu naživo? Je prekrásna. Ako prvá vás určite zaujme jej nevšedná obálka, ktorá sa ligoce a svojou jedinečnosťou sa vám vpije do očí. Naozaj, choďte si ju aspoň ohmatať... 
Na Mirkinu novú knižku som bola naozaj zvedavá, pretože ako všetci dobre vieme, Mirka nie je len tak hocikto. Je to naozaj talentovaná spisovateľka, ktorá slovenský knižný trh obohacuje o svoje dielka už niekoľko rokov. Veľmi ma teší, že aj kniha Grafitové dievča bola určená práve tínedžerom. Nielenže vyniká svojim prekrásnym spracovaním, ale navyše v nej nájdete aj komiksy. Presne tieto obrázkové strany robia čítanie ešte záživnejším a pestrejším.  

Síce knižka je útla a má necelých dvesto strán, skrýva v sebe naozaj ťažký a trpko-sladký príbeh sedemnásťročnej tínedžerky Táni. Už od prvej kapitoly je všetkým jasné, že jej život je prepletený samým tŕním. Mamu má alkoholičku, ktorá útechu hľadá v teplom mužskom objatí. Jediný, kto prispieva do rodinného rozpočtu je jej dcéra, Táňa, ktorá si privyrába krádežami a následným predávaním ukradnutým vecí na ulici. Spoločnosť jej robí vždy jej kamarát Britva, Jakub, ktorý, naopak, kradne pre rozptýlenie a adrenalín. Na rozdiel od nej on pochádza zo snobskej rodiny a pozlátené má ešte aj červené krvinky.  V príbehu sa teda vyskytuje zraz medzi dvoma svetmi- chudobou a bohatstvom. 

Tak ako aj iné Mirkine knižky, aj táto sa číta veľmi ľahko a rýchlo. Keď som čítala Grafitové dievča, veľakrát som sa pristihla, ako bezmocne som sa cítila. Tak veľmi som chcela Táni poradiť, porozprávať sa s ňou alebo ju upozorniť na veci, ktoré ona nevidela, pretože bola zaslepená vidinou dobrej budúcnosti. Ale aj vďaka tomu som po dočítaní dospela k záveru- tento príbeh je reálny. Táňa totiž nie je dokonalá silná hrdinka, ale skôr dievča, ktoré spadlo do mláky, ktorú vždy chcelo preskočiť.  V knihe sa vyskytuje naozaj málo postáv, čiže dej je dynamický a záživný.



Jediné čo by som autorke vytkla je asi to, že kniha je príliš krátka. Na necelých dvesto strán sa tam udialo viac ako v nejakom inom štyristo stranovom románe. Nachádza sa tu veľa zvratov a odhalení, ktoré čitateľ ani nemá čas prežiť a uvedomiť si ich, lebo sa stalo už niečo ďalšie... Osobne by sa mi páčilo keby bola knižka dlhšia, rozsiahlejšia a tým pádom aj hĺbavejšia. Podľa mňa by bolo geniálne, keby sa postava Bena viac rozvinula a príbeh by mal tak iný nádych. To isté platí aj o Táni či Britvovi. Tí dvaja mali totiž naozaj (naozaj) zvláštne priateľstvo. Britva mi zo začiatku prišiel dosť divný a necitlivý, no po čase, keď som si naňho zvykla, som ho začala mať rada.  Naozaj by ma zaujímalo ako by sa postavy mohli ešte viac vyvinúť a ukázať aj svoju druhú tvár.

Ak ste od Mirky už niečo čítali alebo máte chuť prečítať si nejakú zaujímavú knižku, neváhajte. Ja osobne som potrebovala presne niečo také- dojemné a rýchle. Naozaj veľká škoda, že kniha nie je dlhšia, pretože tak by všetky zlomy v Táninom živote pôsobili vážnejšie a reálnejšie. Aj napriek tomu neľutujem, že som si knihu prečítala a pevne verím, že osloví mnoho ďalších čitateľov.

Za knižku ďakujem veľmi pekne samotnej autorke :) 



Komentáre

Obľúbené príspevky