Navždy

Prvý diel Bielej série. 

Autor: Maya Sinay                                                           
Počet strán: 230
Vydavateľstvo: Agromepa, s.r.o.
Rok: 2018

Predstavujem vám prvý diel plánovanej hexalógie, Bielej série. Ide o slovenskú tvorbu, nenechajte sa preto zmiasť netradičným psuedonymom. Každá kniha prináša iný príbeh, nejde teda o naviazanie na predošlý diel, ale o individuálne časti. Autorka sa však vyjadrila, že niektoré postavy z jednej knihy sa budú vyskytovať aj v inej, kde ich budete môcť vnímať z iného uhla pohľadu (cyklus s podobnou myšlienkou je napr. Ľudská komédia od Balzaca).

Navždy je romantický príbeh o basketbalistke Funny, ktorej sa v živote udeje nie jeden zvrat. Postupne vynárajúce sa prekážky v kombinácii s vtipnými momentmi ju dovedú k človeku, vďaka ktorému začne vnímať svet inak, očami lásky. V tom istom okamihu však niekto blízky odíde z jej života. Príbeh je okorenený poriadnou dávkou emócií a nečakaných zvratov.

Mnoho ľudí slovenskú literatúru nečíta, no ja vždy dám šancu dielu od slovenského autora/autorky. Aj napriek tomu, že v porovnaní s inými národnosťami možno nemáme svetovú slovenskú klasiku, som zástancom toho názoru, že naše knihy treba čítať a prejavovať im podporu. Navždy je príjemná oddychovka, ktorá vám zaberie jedno popoludnie. Začiatok je síce poriadne klišé, ale postupne sa začne príbeh kryštalizovať a myslím si, že je v nej všetko, čo má kniha na relax obsahovať. Avšak štýl autorky mne osobne až tak veľmi nevyhovoval. Čítalo sa to ľahko a rýchlo, to uznávam, ale až príliš často som sa pozastavovala nad istými nejasnosťami, detskými dialógmi či až prílišnou jednoduchosťou deja. Z textu som vycítila akúsi nevypísanosť (ale možno je to iba môj dojem), pretože text má trošku slabšiu štylistiku a častokrát sa vo vetách po sebe opakujú tie isté slová namiesto toho, aby boli napr. nahradené zámenom.

Maya Sinay sa rozhodla napísať príbeh z pohľadu hlavnej hrdinky, Funny, vďaka čomu v knihe nájdete mnoho vnútorných monológov. Nechcem nikomu nič vyčítať, ale pôsobilo to na mňa akoby autorka nedala čitateľovi ani len vydýchnuť, aby si niečo domyslel alebo začal o príbehu rozmýšľať. Všetko mu bolo predostreté. Ďalšia vec, ktorá ma miatla, resp. mi pripadala zvláštna, boli mená. Funny je podľa mňa neskutočne divné meno všeobecne, nielen pre Slovenku. Ostatné mená boli slovenské (až na Elizabeth), čo podľa mňa pôsobilo zbytočne rušivo. Príbeh bol jasne vsadený do Bratislavy a susednej českej krajiny, čo je podľa mňa dosť veľký dôvod na to, aby mali postavy tradičné mená.

Po obsahovej stránke bol príbeh výborný, človek si pri ňom vie veľmi dobre oddýchnuť, poplakať si a aj zasmiať sa. Spolu s postavami opäť prežijete svoju veľkú lásku a omamujúcu zamilovanosť. Viem, že som skôr kritický čitateľ, a preto som sa dosť rozčuľovala nad formou, na ktorej sa podľa mňa dalo popracovať. Nielen na štylistike, ale aj na gramatike. Našla som aj niekoľko viet, ktoré som pochopila, ale ich význam bol kvôli štylistickej chybe prekrútený. Nejde o nič vážne, čitateľ pochopí, ale myslím si, že keby si rukopis pred vydaním prečítalo viac ľudí, autorka by mohla značnú časť chýb odstrániť.

Oceňujem však autorkinu originalitu, pretože som si myslela, že príbeh je ľahko predvídateľný a dejovo jednoduchý, no nie je tomu celkom tak. Nachádza sa tu mnoho zvratov, ktoré vás prekvapia- zvlášť ten na konci. Poslednú stranu som si musela prečítať niekoľkokrát, aby som vôbec mala vnútorné presvedčenie, že čo sa vlastne stalo. V konečnom dôsledku hodnotím knihu pozitívne, pretože to bola knižka na oddych, pri ktorej som vypla a to som potrebovala. Som zvedavá, ako bude Biela séria pokračovať.

Za recenzný výtlačok ďakujem veľmi pekne samotnej autorke. 
O knižke a autorke sa môžete dozvedieť viac tu: https://mayasinay.sk/

Komentáre

  1. Knihu občas niekde zahliadnem, ale nevedela som, že ide o sériu, zaujímavé. Proti slovenskej tvorbe nič nemám, len mám pocit, že až príliš často by niektoré slovenské knihy potrebovali jednoducho viac úprav... Každopádne tejto knihe možno šancu dám ako oddychovke. Aspoň vďaka tvojej recenzii nebudem mať prehnané očakávania. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne s tebou súhlasím, aj v prípade tejto knihy sa podľa môjho názoru dalo predísť chybám, ak by sa s rukopisom pracovalo ešte viac. Každopádne ďakujem za komentár :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky