Príbehy na dobrú noc pre rebelky

100 príbehov o mimoriadnych ženách, ktoré zmenili svet. 

Autorky: Elena Favilliová, Francesca Cavallová                       
Počet strán: 201
Vydavateľstvo: Albatros
Rok: 2018

Vo všeobecnosti veľmi nemám rada komerciu. Nepáči sa mi, ako nás ovláda a manipuluje s našim podvedomím, aj  keď si to ani neuvedomujeme (nehovorím iba o knihách, ale všeobecne). Čo sa týka sveta literatúry, tak si idem trhať vlasy, keď vyjde nejaká kniha s dobrou reklamou a je toho plný instagram a celý blogový svet. Koniec-koncov, častokrát sa o tej knihe hovorí a hovorí, pričom vôbec nemusí byť taká dobrá (rozpísala som sa o tom v jednom z mojich článkov). Lenže občas sa stane (naozaj len párkrát), keď som rada, že nejaká dobrá kniha má reklamu (komercia tu vždy bola a vždy bude a takto sa vďaka nej aspoň dostane informácia o naozaj dobrej knihe ďalej), hovorí sa o nej a ľudia ju čítajú. Predstavujem vám knižku, o ktorej sa vie, o ktorej sa diskutuje a ktorú by ste si mali prečítať. 

Príbehy na dobrú noc pre rebelky vyzerá na prvý pohľad ako rozprávková knižka pre malé deti. Hlavne teda pre dievčatá. Nuž, nie je to celkom pravda. Táto kniha síce obsahuje 100 príbehov podaných jednoduchou formou pre deti a sú doplnené veľkými ilustráciami, ale jej hlavná myšlienka má čo povedať nielen dievčatkám, ale aj chlapcom, ženám a aj mužom. Nám všetkým. Som naozaj rada, že vznikla knižka, ktorá propaguje silu ženskej vôle a sily. Je totiž potrebné ukázať aj mužom, že nie vždy boli oni tí najmúdrejší, najodvážnejší a najsilnejší. Patrili tam aj ženy, ktorých príbehy vyhasli.


Okrem príbehov najslávnejších žien histórie (Coco Chanel, Jane Austenová, Virginia Woolfová, Marie Curie, sestry Bronteové atď.) sa v knihe píše aj o ženách, ktoré počas svojho života urobili naozaj významné veci, ale nikdy som o nich nepočula. Rozšírilo mi to obzory a utvrdilo to vo mne presvedčenie, že ženy takisto formovali tento svet ako muži. Zoznámila som sa tu s mnohými panovníčkami, mysliteľkami, umelkyňami, vedkyňami či revolucionárkami, ktoré zmenili politiku či systém vo svojej krajine. Uvedomila som si, že ženy vždy boli otvorené zmenám a tým odvážnym sa podarilo niečo nezabudnuteľné. 


Samozrejme nemali by ste tieto jednostranové príbehy brať ako životopisy slávnych žien. Sú to totiž krátke príbehy, ktoré vás oboznámia s danou ženou, aby ste mali prehľad (šajnu) čo dokázala a čím sa vyznamenala. Mňa napr. oslovili príbehy o Zahe Hadid (architektka), Isabel Allende (spisovateľka), Irene Sendlerovej (vojnová hrdinka), Fride Kahlo (maliarka), Amelii Earhartovej (pilotka) atď. Inšpiratívnych príbehov je tu naozaj mnoho. A či veríte, či nie, niečo mi naozaj odovzdali. Keď som si napr. začala hľadať informácie o svetoznámej architektke Zahe Hadid, zistila som, že jej architektonický projekt je/bude realizovaný v Bratislave, pri čítaní ďalšieho príbehu som sa rozhodla, že si chcem prečítať knihy od Isabel Allende a neskôr som si uvedomila, že keď Irena Sendlerová neprehovorila počas toho ako ju mučili a lámali jej kosti, tak by som si mala priznať, že nemám právo sťažovať sa. Záleží len na vás, ktoré príbehy sa dotknú vášho srdca. 


Už niekoľko rokov si nečítam pred spaním buď preto, že sa do noci učím alebo som taká unavená, že si už nevládzem čítať a sústrediť sa na text. Tu to bolo iné. Pár stránok mi pred spaním vždy dobre padlo. Číta sa to naozaj samo a preto by bola škoda, keby ste to nečítali po malých kúskoch, aby ste s knihou tak trávili viacej času. Navyše na vás čakajú prekrásne portréty a citáty od jednotlivých žien. Ja som naozaj za túto knihu vďačná, nesie v sebe prekrásnu myšlienku. Nielenže v sebe ukrýva príbehy iných, ale dáva vám možnosť napísať do nej aj ten svoj. Autorky vám tak dávajú dostatočne najavo, že aj vy, rovnako ako aj ja či vaša suseda, sme významné ľudské bytosti. V kníhkupectve som už dokonca videla aj druhý diel, no zatiaľ len v angličtine. Ktovie, možno sa ho dočkáme aj my.

Za recenzný výtlačok ďakujem veľmi pekne vydavateľstvu Albatros.

Komentáre

Obľúbené príspevky