Stratená voda

Táto kniha má čo povedať všetkým 

Autor: Erik Baláž 
Počet strán: 87                                                                            

Žáner: eseje 
Vydavateľstvo: Absynt (Kalligram) 
Rok: 2018 

Druhá časť edície Skica ma príjemne prekvapila. Ak čítate môj blog, tak viete, že prednedávnom som napísala recenziu na predošlú Skicu. Tá vo mne, vzhľadom na tému, vyvolala rozporuplné pocity a emócie. Na Stratenú vodu som sa tiež veľmi tešila, ale ak sa mám priznať, netušila som, čo od knižky očakávať. 

Ekologické problémy sa nás všetkých týkajú rovnako, no len niektorí si pred nimi nezatvárajú oči. Všetci predsa vieme, že plast je zlo, že nemáme vyhadzovať odpadky do prírody, že máme separovať, šetriť vodu a neplytvať ňou, keď si umývame zuby, mať na pamäti, že už ľudstvo spôsobilo globálne otepľovanie či to, že prispieva k zväčšovaniu ozónovej diery... Áno, my to všetko vieme. Lenže čo robíme? Nič. Teda, pardon, sú aj výnimky. Lenže by bolo by fajn, keby výnimkami boli tí, ktorí nešetria Matku Prírodu a nie naopak. Nuž, verte či nie, našiel sa Slovák, ktorému nie je všetko jedno. A píše, dokumentuje, hovorí o tom, činí sa. Dokonca je aj aktivista. Je to Erik Baláž, o ktorom ste možno nepočuli, no určite ste zahliadli projekt, kampaň, My sme les, ku ktorej vzniku sa pričinil aj on. 




Autor sa rozhodol rozprávať o najdôležitejšom prvku na planéte- o vode. Hovorí teda konkrétne o Slovensku, vďaka čomu sa nás táto knižka bytostne týka. Popravde, netušila som, že tak veľmi som nerozumela vode. Teda, nemyslite si, že som o nej vôbec nič nevedela, ale Erik Baláž mi ju ukázal z takého uhla pohľadu, že mi ju priblížil ešte viac. Pri pasážach, kde sa píše o lese, rastlinnom spoločenstve a vode, som behala očami po riadkoch s otvorenými ústami. Vedela som, že príroda je neuveriteľná, no po tom, ako som sa dozvedela, ako koluje voda lesom a ako funguje celá rastlinná ríša, už nemám slov. Baláž vysvetľuje chod vody v prírode jednoducho a ľudsky, dokonca je text doplnený aj krásnymi farebnými fotografiami. 
"Každá molekula vody v rieke má svoj vlastný príbeh, svoju vlastnú tajomnú cestu."
Úplne mi zmenil pohľad na múdrosť prírody a hlúposť človeka. Dozvedela som sa naozaj mnoho úžasných a fascinujúcich informácií (napr. o takých stromoch či rašeline). Keby ste vedeli, ako stromy v lese šetria každú drahocennú kvapku vody, už nikdy by ste ju nenechali tiecť počas toho, ako si umývate zuby. Už nikdy by ste ju len tak nevyliali navnivoč. Navyše vďaka tomuto textu pochopíte lepšie chod vody celým lesom. Autor nás nielen informuje, ale aj varuje a istým spôsobom nám aj sklamane oznamuje, čo sme urobili zle a čo je toho dôsledkom.
"Minuli sme miliardy na odvedenie vody z krajiny, aby sme investovali ďalšie miliardy na budovanie umelých nádrží."
Počas čítania som mala pocit, že sa prechádzam po lese zahalenom v rannej hmle. Že vidím zelené koruny stromov či tmavé machy. Každý jeden organizmus (vrátane baktérií) má svoje miesto v prírode. Možno by ste tomu neverili, ale či už to je huba, strom alebo opadané lístie, všetko napomáha tomu, aby sa zachovala v lese rovnováha a aby všetko fungovalo tak, ako má. Bohužiaľ, to ľudia nevidia, je im to jedno a aj napriek kvíleniu stromov ich rúbu jedna radosť.

Mňa osobne zaujali aj časti, kde autor hovorí o tom, čo všetko sa v dnešnej vode nachádza. A keďže je známe, že voda len tak nezmizne a má svoj kolobeh, tak je logické, že všetko svinstvo (inak sa to nedá nazvať)  v nej, ktorým sme ju zašpinili, sa vracia do nás ( napr. znečistíme vodu, nakazíme rybu a potom ju zjeme). Voda je tu naozaj vysvetlená obšírne a veľmi zaujímavo. Knižka mi rozšírila obzory, strhla klapky z očí a vyvolala v mojom vnútri krik, že s tým niečo treba robiť.
"Niekedy chemikálie nespôsobia priamo uhynutie vodných organizmov. Výsledok je však podobný. Napríklad je známe, že hormonálna antikoncepcia, ktorá sa kanalizáciou dostáva do vodných tokov, ovplyvňuje pohlavie rýb. Nepatrná koncentrácia estrogénov spôsobuje, že zo samcov sa stávajú samice." 
Stratená voda ma v dobrom prekvapila. Je plná krásnych myšlienok, fotiek a dôležitých informácií. Myslím si, že by jej mal dať šanca každý Slovák, pretože rozpráva o probléme, ktorý sa týka predovšetkým nášho územia a navyše, máte to prečítané za hodinku aj niečo. Vo mne knižka vyvolala spokojný pocit, ktorého následkom bolo zrodenie revolučných myšlienok. Minimálne čo sa týka môjho života. Čo najskôr chcem zmeniť moje činy tak, aby som prírodu šetrila a dokázala jej, že si ju vážim. Prosím, neberte tieto slová chvály na adresu knižky na ľahkú váhu, ale prečítajte si to. Stane sa z vás ohľaduplnejší človek, ktorý prispeje k dobru na Zemi.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt! 

Komentáre

Obľúbené príspevky