Hypersomnia

Čo ak by zaspal celý svet? 

Autor: Vladimíra Šebová                                                                         
Počet strán: 473 
Žáner: sci-fi 
Vydavateľstvo: Citadella 
Rok: 2017 

Pôvodná anotácia: 
Počas dvadsiatich piatich rokov bez spánku ma len tak niečo nevystrašilo. Vyraďovala som alarmy, prestrkovala som sa cez pootvorené okná, rozdýchavala som tie najkritickejšie recenzie svojich kníh pre deti.
Potom sa to stalo. Tisícky kilometrov od všetkých problémov, ktoré som nechala v Londýne. Niečo sa zmenilo... Stratila som to, po čom som nikdy netúžila a čo ma celý život ťahalo ku dnu. A ja urobím všetko pre to, aby som insomniu získala späť. Nielen kvôli sebe alebo kvôli Bartonovi, ale aj preto, aby som ochránila celý svet.
V druhej časti trilógie Insomnia sa Sara vracia do života, ktorý v Londýne zanechala. Jej kariéra je zničená, brat Ben plánuje vlastnú budúcnosť a do klubu insomnikov viac nemôže vstúpiť. Keď si uvedomí, že v stávke je nielen jej vzťah s Bartonom, ale aj bezpečnosť celého sveta, stojí pred ťažkou úlohou. Musí požiadať o pomoc toho, ktorý tu pre ňu celý život nebol, a rozhodnúť sa, či chce zostať v upršanom Londýne alebo v slnečnom Los Angeles.
2. časť sci-fi trilógie Insomnia pre mladých dospelých. 

Moje hodnotenie: 
Nestáva sa často, že pokračovanie predbehne v mojich očiach prvý diel. Mala som predstavu, že príbeh Sary bude plynule pokračovať hopkajúc na rovnakej latke, lenže to som sa parádne mýlila. Autorka totižto úroveň príbehu posunula o ďalší level vyššie a navyše sa aj poriadne rozpísala. Je síce pravda, že sme na Hypersomniu čakali dosť dlho, ale musím povedať, že to stálo za to. 

Zabudnite na upršaný Londýn. Predstavte si Los Angeles, horúce slniečko a nealkoholické mojitko. Tak sa začína druhý diel príbehu Sary, ktorý je výsledkom poprepletaných nitiek opradených tajomstvami a novými výraznými postavami. Už po prvých stranách mi bolo jasné, že v tejto knihe sa nebude riešiť jedna zápletka. Spod povrchu vykuklo už na začiatku niekoľko otázok, na ktoré bude chcieť čitateľ hneď aj odpovede. Veď práve preto sa Šebová rozpísala takmer na 500 strán.
 

Atmosféra druhého dielu Insomnie sa od toho prvého nelíši iba počasím, ale viacerými faktormi: hĺbavejšou prepracovanosťou, rýchlejšou dynamikou deja a predstavením nových postáv na scéne. Tentokrát sa Sara spozná s tajomnými a tak trochu šialenými Američanmi, o ktorých si budete myslieť, že ich máte prekuknutých, no s určitosťou vám môžem povedať, že do konca o nich nebudete vedieť vôbec nič. Keďže sa Sara z osobných dôvodov na istý čas usídli v LA a Barton zostane v Európe, bude práve s nimi tráviť väčšinu času. Pričom nebezpečenstvo a pravidlá insomnického života sa neustále posúvajú... 

Popravde neviem či sa to zdalo iba mne, ale každou kapitolou som mala pocit, že hlavná postava, Sara, sa čím ďalej tým viac kryštalizuje a ja ju mám možnosť spoznať ešte viac. V tomto dieli však otázky smerujúce na čitateľa nenájdete... Barton, verné zlatíčko, zostane taký aký je. A to mi možno trošku... vadilo. Chcem tým povedať, že ho mám naozaj rada, ale približne v polovici knihy som si uvedomila, že v mojich očiach vystupuje ako monotónna postava bez výraznejšieho progresu. Uvítala by som viac scén s Bartonom a so Sarou, ako sa rozvíja ich vzťah, čo dôverné si prezrádzajú pri rozhovoroch pod nočnou oblohou atď. Nové postavy, ale aj staro-nové, boli naozaj veľmi dobre premyslené. Niektoré postavy boli tajuplné a dychberúce, iné pohodovejšie a vtipnejšie (dodnes sa smejem na bravúrne napísaných kapitolách 38 a 39).  

Z môjho pohľadu bola najväčšou slabinou Insomnie, prvého dielu, gramatika. Čitateľský zážitok mi stále narúšali hrubky, čechizmy, až príliš slangové slová... V Hypersomnii sa niečoho takého nedočkáte. V texte som nenašla po formálnej stránke takmer žiadne chyby a keď už, tak iba minimálne. Dialógy boli uveriteľné, reč bola živá a pestrá, neskutočne dobre sa to čítalo. Navyše som v knihe našla mnoho krásnych myšlienok, citátov a detailov, ktoré neustále rozvetvovali premyslený svet. Od knihy som sa nedokázala odtrhnúť, celý čas som myslela len na Saru a svet insomnikov a práve preto som za jeden deň dokázala prečítať takmer tristo strán naraz. Dokonca som až mala pocit, že túto knihu písala autorka s niekým, pretože ten progres bol naozaj veľký. Koniec koncov som neskutočne rada, že som si knižku prečítala a už teraz sa teším na ďalšie dobrodružstvo insomnikov, pretože autorka latku posúva vyššie a vyššie... 

Za recenzný výtlačok ďakujem samotnej autorke :) 

Komentáre

Obľúbené príspevky