Vladimíra Šebová: Každá kniha je risk

Vladimíra Šebová sa rozhodla študovať anglický a nemecký jazyk a literatúru, ale nakoniec sa rozhodla ísť žiť do Prahy, kde býva dodnes. Dala šancu písaniu- najprv motivačným textom, neskôr fikcii. Pred mesiacom vyšiel druhý diel jej série Insomnie, Hypersomnia. 

1. Dobrý deň, v prvom rade by som sa Vám chcela poďakovať, že ste bola ochotná poskytnúť mi rozhovor. V druhom rade by som sa rada opýtala, aký je to pocit držať po roku druhé pokračovanie svojej série?
Ja ďakujem za oslovenie na rozhovor. Je to úžasný pocit! Keď som písala Insomniu, nemala som ani poňatia, aké pozitívne ohlasy sa trilógii dostanú. Či vôbec čitatelia budú mať záujem o pokračovanie... Kniha však mala skvelé odozvy a ja som nesmierne vďačná, že pokračovanie bolo medzi čitateľmi očakávané. Na Hypersomnii som pracovala dlhé mesiace, preto keď som si konečne bola vyzdvihnúť výtlačky priamo z tlače, bola som nadšením bez seba. 


 2. Každá kniha má svoj začiatok a svoj koniec, ale s udržaním a neustálym písaním jedného príbehu, teda knižnej série, je to určite ťažšie. Mali ste aj vy pochybnosti? Aký je to vlastne pocit pustiť sa do ďalšieho dielu, ktorý by mal byť ešte lepší ako ten prvý? 
Je náročné udržať latku a ešte ju i o niečo nadvihnúť. Čitatelia majú určité očakávania a ja ich nechcem sklamať, práve naopak – chcem im dodať skvelý zážitok. Pochybnosti mám vždy, myslím, že to patrí ku každej kreatívnej profesii. Ako píšem v Insomnii – každá kniha je risk. Nikdy neviete, či sa bude páčiť. Začiatky sú vždy plné nadšenia a vášne. Postupne však prichádzajú problémy a klamala by som, ak by som tvrdila, že ich pri písaní nemám tiež. Ale aj to k tomu patrí. A stojí to zato. Hlavne keď mám tak úžasných čitateľov.

3. Keď som čítala Hypersomniu, páčilo sa mi, že dej bol vsadený do jedného konkretného mesta, ktoré malo plynulý súvis so svetom insomnikov. Ako vás napadlo LA? 
To, že bude druhý diel zasadený práve do Los Angeles, som vymyslela počas písania Insomnie. Už tam nájdete zmienky o tomto meste a že tam príbeh bude smerovať. L.A. je skutočne mestom, kde je štatisticky najviac ľudí zamestnaných v kreatívnom odvetví. A kto má viac času než insomnici? Prepojenie totálnej nespavosti a úspechu v kreatívnom odvetví a v showbiznise? Proste musíme ísť do Hollywoodu.

4. Je známe, napr. zo soc. sietí, že žijete v Prahe. Ako sa vám páči česká metropola? 
Milujem Prahu. Je to krásne mesto, poskytuje mnoho možností na využitie voľného času. Mnohé pasáže z Insomnie, ktorá sa odohráva v Londýne, som písala vďaka inšpirácii z Prahy. Keď som písala Insomniu, bývala som v časti, kde boli vysoké vežiaky (teraz bývam na inom mieste). Vždy večer, keď bola tma a obyvatelia bytov rozsvietili svetlá, bolo do ich domovov vidieť ako na dlani. Postupom času som si začala všímať ich zvyky – predovšetkým kto z nich chodí spať tak neskoro ako ja. Táto skutočnosť ma inšpirovala k tomu, aby som ju vložila do Sary. 



5. Neuvažujete tretí diel vsadiť do niektorej z európskych metropol?
Tretí diel sa bude sčasti opäť odohrávať v Londýne a sčasti v Los Angeles – obe mestá v sebe ešte skrývajú záhady, ktoré treba rozlúsknuť. Príbeh zájde i do ďalších lokalít, ale konkrétne miesta zatiaľ neprezradím.

6. A keď sme už v budúcnosti, pracujete na treťom dieli? Na čo sa môžeme tešiť?
Na Bartona! Tretí diel bude vyvrcholením celej série a okrem ukončenia všetkých slučiek sa budeme zameriavať práve na jeho postavu. Dozviete sa viac, ako sa prisťahoval do Londýna, ako spoznal Noyda, Aleca, ako sa založil klub insomnikov a ako vznikol hlavný štáb... I ako sa mu po prvýkrát podarilo veď-viete-čo....:-)))) Pôjdeme viac do minulosti i do hĺbky a zároveň rozlúštime záhady, ktoré sa ťahajú celou sériou. Teším sa!

7. Živíte sa písaním alebo máte popritom iné zamestnanie a je to iba vaša záľuba?
Písanie je moja profesia, záľuba, vášeň, moja kotva. Momentálne sa zameriavam predovšetkým na písanie fikcie, popri tom však pracujem aj na ďalších projektoch, ktoré sú spojené s podnikaním, osobným rozvojom, vzťahmi, zdravím. Podnikám roky, vždy som fungovala vo viacerých projektoch a mám to tak rada. Som otvorená novým podnikateľským nápadom. Od vydania Insomnie mi píše mnoho ľudí, ktorí niečo píšu, napísali alebo chcú napísať, pýtajú sa ma nielen na samotné písanie, ale tiež na vydávanie. To ma podnietilo k projektu, ktorý práve pripravujem spolu s niekým ďalším. Tento projekt pomôže všetkým, ktorí majú vášeň pre písanie, knihy, fikciu... Ale o tom viac až neskôr.  


8. Máte nejaké zvyky pri písaní alebo píšete vždy a všade (samozrejme najlepšie v noci :))? 
Milujem hudbu. Počúvam od Lorde, cez Kodaline, The National, Greenday až po Boba Dylana. Už roky doma nemám televíziu (mám televízor, no nemám vysielanie), teda u mňa ide 24/7 spotify so všetkými možnými a nemožnými playlistami a ja len dúfam, že sa tento mix páči aj susedom :-))))) Hlavne o tretej ráno.

9. Počula som, že preklad príbehu Insomnikov je už za dverami a to rovno do češtiny a aj do angličtiny. Aké máte predstavy o úspechu knihy na zahraničnom trhu? 
Úprimne? Absolútne netuším. Na slovenskom trhu kniha dostala pozitívne ohlasy, o ktorých sa mi ani nesnívalo (nie, nemohla som si túto poznámku odpustiť :-))) A ako to bude na českom či anglickom trhu? To nechám na čitateľoch, je to len a len na nich. Vždy je to na nich.

10. Z pohľadu autora sveta insomnikov určite viete o najväčších záporoch a výhodách byť neustále bdelý. Chcela by ste byť insomničkou? 
Občas áno – hlavne keď píšem a nechcem odísť od notebooku, ale pokračovať. Lenže spánok milujem... Je to insomnická dilema.

11. Predpokladám, že podobným tempom vyjde aj tretí diel, čiže budúci rok. Chystáte sa napísať niečo ďalšie z oblasti fikcie? 
Určite áno. Už teraz mám pripravených niekoľko nápadov. Kedy vyjde tretí diel – je to ťažké odhadnúť. S dvojkou som to prepískla a precenila som sa a čitatelia na ňu potom čakali, čo ma mrzelo. Takže termín vydania zatiaľ nemám určený, no isto budem opäť pred vydaním zverejňovať prvé kapitoly. 

12. Ak by ste mali Bartonove schopnosti (alebo by ste mu boli iba nablízku), na aké miesto by ste sa najradšej teleportovala?
Niekde kde je biela pláž, tyrkysové more a horúce slnko! Bali, Karibik... Zbalím sa do hodiny! Ale myslím, že by som tak nevedela vyslovene žiť. Mám rada veľkomesto, ruch, mestský život...

13. Minulý rok sa s Vami čitatelia po celom Slovensku mali možnosť stretnúť v kníhkupectvách Pantarhei. Plánujete niečo podobné aj tento rok?
Áno, v septembri by mali začať besedy po Slovensku, presné termíny a mestá zatiaľ neviem, momentálne to moje vydavateľstvo dohaduje s kníhkupectvami.  

Vlaďke Šebovej ďakujem veľmi pekne za rozhovor, poskytnuté fotografie a zaujímavosti, ktoré ste o nej najskôr netušili: 
- medzi jej najobľúbenejších autorov patria zvučné mená ako Rowlingová, Orwell, Wilde či Carnegie... Rada číta literatúru osobného a profesného rozvoja, staršiu anglickú literatúru a modernú fikciu.  
- okrem písania a čítania zbožňuje jogu, prechádzky v prírode so psíkom, beh a plávanie. 
- je dlhoročná vegánka, neje lepok a je abstinentka. 
- jedným z jej najobľúbenejších citátov je jeden z Alice v krajine zázrakov: 


“Povedala by si mi, prosím, kadiaľ sa odtiaľto dostanem?” spýtala sa Alica.
“Záleží na tom, kam sa chceš dostať,” povedala mačka.
“To je mi jedno,” povedala Alica.
“Potom je jedno, kadiaľ pôjdeš,” povedala mačka.  

- okrem písania a podnikania sa istý čas venovala modelingu- v roku 2009 bola finalistkou súťaže krásy "Dievča rádia". 

Ak sa o autorke, plánovaných besedách a o sérii Insomnia chcete dozvedieť viac, 
navštívte oficiálnu stránku: http://insomniadiary.com/



Komentáre

Obľúbené príspevky