Až keď bude mama triezva

Silvia nemá ešte ani pätnásť rokov, no v jej rodine sa tvoria trhliny, ktoré sa stále zväčšujú.
Strata bábätka, otcova neprítomnosť kvôli práci a bratova kvôli škole. 
A niekedy veselá a optimistická mama je čoraz záhadnejšia.. s fľaškou v ruke. 

Autor: Ivana Furjelová                                                                     
Počet strán: 246
Žáner: poučný a reálny príbeh
Vydavateľstvo: Evitapress
Rok: 2013

Anotácia: 
Silvia, rozprávačka príbehu, je slušné dievča. Dobre a poctivo sa učí, má najlepšiu kamarátku Sáru a dobrú partiu. Starší brat chodí domov len cez víkendy, kvôli internátu a vzdialenej škole. Otec chodí na týždňovky do Bartislavy, kvôli lepšiemu platu. 
Keď vyjde najavo, že mama čaká bábätko a bude to nový prírastok do rodiny, všetci sú šťastní a spolu. Nakupujú dupačky, miniatúrne oblečenie a kolísku. No potom príde rana. Tá najväčšia. Mama vo vysokom štádiu tehotenstva o dieťatko príde.
Stratu prežíva každý jeden člen rodiny ináč a nové nakúpené veci zapadnú prachom v pivnici. Smútok síce neutícha a slzy neprestávajú tiecť, no život ide ďalej. A tak oco zasa začne chodiť do Bratislavy, brat chodí tiež len na víkendy. A s najviac zničenou mamou ostane doma Silvia. 
Mama je čoraz viac smutnejšia, tichšia a uzavretejšia- nechce ísť von, lebo na všetky malé deti len zazerá a závidí. No po čase, keď pár krát pôjde Silvia s partiou von, uvidí, že mame je akosi lepšie- viac spí a je spokojnejšia. No keď nájde v smetiaku vyhodené sklenené fľašky, uvedomí si, že to asi nie je v takom poriadku, ako si myslela... 

                                                                                    Moje hodnotenie: 
Fotografia na obálke je síce nejasná, no má taký smutný odtieň fialovo-ružovej. A môžeme na nej vidieť aj siluety členov rodiny. Mne sa páči.
Podobne ako predchádzajúce knihy Ivany Furjelovej, aj táto sa venuje problematickej téme a po dočítaní knihy si vezmeme ponaučenie. Autorka celý príbeh napísala dojímavo, zdrvujúco, no zas nie príliš dramaticky.
Silvia bola naozaj dobrá hrdinka, lebo nebola hlúpa. Ale v istých situáciách nemala odvahu a to ma vytáčalo, hrozne. Keďže mala len štrnásť, o alkohole toho veľa nevedela. Lenže niekedy som si šla vytrhať vlasy, lebo očividné nevidela, nechápala. Alebo mlčala a bola plachá. Ja by som sa tak určite nesprávala, ale to bola Silvia. Nebola dokonalá, ani úplne najmúdrejšia. Bola len človek.
Myslím si, že podobný príbeh sa odohráva aj niekde medzi nami, v realite. Bolo to dojemné a citlivé. Videli sme, ako deti chcú pomôcť, ale sú na to ešte "nedozreté". Mne sa síce Silvia celkom páčila, ale zároveň ma štvala. Lebo sa nechala ľahko odradiť a stále všetko odkladala, až to malo katastrofálne následky. Viem, že to takto v skutočnosti je, ľahko sa mi to hovorí, ale boli mlky prizerať sa, aká je neschopná zakročiť.

Celkovo sa mi malá knižka páčila- mala dej, spád a pointu. Mala aj ponaučenie a čo-to som sa naučila aj o alkohole a závislosti. Zhltla som ju za dva dni, no čítala som aj lepšie knihy. V podstate som čítala o alkohole a rozpadajúcej sa rodine, smutných témach. Najhoršie na tom bolo, že za ten rozpad mohli všetci členovia, lebo ani jeden sa rodine nevenoval a nevnímal nedostatky, každý bol zaslepený svojimi túžbami.
Knižku odporúčam tínedžerom, ktorých anotácia alebo táto téma oslovila. A aj tým, ktorí z nej chcú mať ponaučenie. Síce prvých sto strán sa skoro nič nedialo a bola som sklamaná, potom to už bolo fajn, aj keď to mohlo ísť rýchlejšie.Knižke dávam štyri hviezdičky- určite za tých nezáživných prvých sto strán a aj za melé nedostatky, ktoré mi ako detaily vadili pri čítaní.


Komentáre

Obľúbené príspevky