Insomnia

Čo ak by ste nikdy nemuseli spať? Čo by ste s tým všetkým časom urobili vy? 
Sara je insomnička, ktorá spánok nepozná. Cez noci sa túla tmavými londýnskymi uličkami, až pokým sa nezačnú diať čudné veci a ona zistí, že totálnou insomniou netrpí len ona. 

Autor: Vladimíra Šebová                                                                       
Počet strán: 316 
Žáner: sci-fi/fantasy 
Vydavateľstvo: Citadella 
Rok: 2016 

Anotácia: 
1. časť sci-fi trilógie pre mladých dospelých.
"Čo ak by ste nikdy nemuseli spať?
Snažím sa žiť normálny život, verte mi. Cez deň mi to ide. Rozdávam úsmevy, podpisy a zmluvy na nové knihy. Keď ale večer všetci odídu do sveta, v ktorom pre mňa nie je miesto, musím si nájsť nejakú zábavu... 25 rokov bez spánku... Viete si to predstaviť? Čo by ste robili so všetkým tým časom vy?
Len pred pár dňami som zistila, že nie som jediná. Stretla som ďalších nespiacich ľudí - insomnikov. Prijali ma do ich tajného klubu. Jedinou podmienkou je, že o insomnii musím mlčať.
Niečo ale nie je v poriadku. Niekto ma sleduje. Je to kvôli insomnii? Alebo mi dochádza čas tak, ako mi to kedysi predpovedali?
Pôjdete so mnou?"
Sara Nickson je mladá spisovateľka žijúca v Londýne, ktorá trpí totálnou insomniou - nikdy nespí. Zatiaľ čo je jej kariéra rozbehnutá, v osobnom živote sa jej nedarí. Všetko sa zmení, keď sa jej pokúsi niekto ublížiť a ona je nútená vyhľadať cudzinca, ktorého už mesiace sleduje. Ten jej povie pravdu, ktorá zmení jej život navždy. 


Moje hodnotenie: 
Slovenská kniha. Veľmi diskutovaná. Myslím si, že ste o nej už určite počuli a ak nie, tak vám do očí udrela jej bombová obálka. Obálka robí veľa a robí svoje, hlavne pri slovenských autorkách. Ja osobne som z nej očarená. Je umelecká a temná, insomniu priam stelesňuje a neviem sa na ňu vynadívať. Určite, že na displeji počítača vyzerá inak, ako keď knihu držíte v rukách. Čiže obálku veľmi veľmi chválim, je parádna a na prvý pohľad upúta pozornosť. 

Hneď na druhý deň ako sa ku mne knižka dostala, som ju začala čítať. Cestovala som a tak  som sa nikým nerušená pustila do príbehu. No hneď ma začali rušiť tie všetky gramatické chyby. Najprv
som si myslela, že odozvy na internete tak trochu preháňajú, veď tá gramatika nemôže byť až taká zlá. Lenže bola a dokonca celú knihu. Neviem či autorka niekomu dala rukopis skontrolovať a či prešla korektúrou, ale vôbec by som sa nedivila, ak by niekto odložil knihu už len kvôli tej gramatike. Mňa, čo si potrpím na gramatiku, ma to strašne  rušilo a mala som chuť zobrať pero a všetko si poopravovať. Bolo tam toho neúrekom- veľa čechizmov, nespisovných slov, zle napísané slová ako oprem sa, bratček, skovám do vačku, uhoľ pohľadu, dieľňa, zmačknem, sú si neni istí alebo zlý slovosled či zle vyskloňované slovo.  Po polke knihy som sa však zmierila s tým, že iné to už asi nebude a prestala som si to všímať. Toto je jedno  mínusko knihy a myslím si, že ak by sa tieto chyby nenachádzali v texte, kniha by bola dokonalá. 
Všetko to, čo robíš, čo nerobíš, čo miluješ a čo nenávidíš, všetky tvoje zvyky, zlozvyky, názory a postoje sú časťou teba. A ja ich všetky akceptujem, bez ohľadu na to, akokoľvek nebezpečné či divné sa mi môžu zdať. Sú tvojou súčasťou a robia z teba človeka, ktorým si.
Čo sa však týka príbehu, je to oveľa lepšie. Keď celú gramatiku prehliadneme a zostane nám dej a štýl písania na kritiku, budem už len chváliť. Príbeh je veľmi originálny (už ste čítali knihu o ľuďoch, ktorí nemusia spať?) a zaujímavo napísaný. Tak napríklad, autorka sa dosť často prihovára čitateľovi priamo, pýta sa otázky, na ktoré máte chuť odpovedať Sare. Mala som pocit, ako keby si hlavná hrdinka stále našla čas a prihovorila sa mi ako priateľke, ktorú vpustila do svojho vnútra, čiže aj ja som bola tá výnimočná, pretože Sara ku sebe nepustí hocikoho. Štýl písania má autorka svieži, vyjadruje sa krátkymi vystížnymi vetami a veľmi rýchlo sa vám to číta. V knihe mám niekoľko popodčiarkovaných strán, pretože obsahuje krásne myšlienky nielen o písaní a knihách, ale aj o živote a láske. Mám pocit, že táto kniha má dušu a isté myšlienky, ktoré posúvajú čitateľa ďalej. 

Sara mi spočiatku prišla ako celkom namyslená, keď o sebe začala hovoriť aká je krásna úspešná a
neviem čo. Lenže po čase som si na ňu zvykla a až keď som ju lepšie spoznala, uvedomila som si, že je taká aká je- detská spisovateľka s bláznivými nápadmi, ktorá si ľudí nepripúšťa k telu a častokrát si vie poriadne zanadávať (občas mi to prišlo, že by tých nadávok mohlo byť menej, ale lepšie ako keby neboli vôbec, lebo nadávky majú silu a dávajú textu iný podtón). A koniec koncov, práve nám, výnimočným čitateľom, ukázala svoj svet, myšlienky a tajomstvá. Ostatné postavy boli tiež dobre premyslené, ako napr. Barton, Ben atď. 

Niektoré veci, scény alebo dialógy mi prišli až príliš jednoduché a prehľadné (niečo na ten spôsob, že viete, že rozprávka sa skončí dobre). Ale koniec koncov, nebolo to až také strašné, pretože každá kniha má svoje chyby. Možno keby si autorka prešla rukopis viackrát a opravila si všetky gramatické chyby, táto kniha by sa určite postarala o obrovské boom. Čo by som ešte pochválila, bol živý jazyk, ktorý sa dobre čítal, kniha mala peknú londýnsku atmosféru a zápletka bola tiež celkom slušná. Pár vecí som síce tušila, ale veľa spojitostí ma prekvapilo. Niektoré otázky zostali ešte nezodpovedané a veľa je toho, čím by som vás ešte chcela nalákať na knihu, ale nechcem vám prezradiť všetko.

Ak o tejto knihe uvažujete, ja osobne ju fakt odporúčam, ale na tú  gramatiku sa musíte pripraviť, lebo niekedy som nemohla uveriť, že fakt to je v knihe tak napísané. Odhliadnuc od toho, prečítaním/kúpou knihy, podporíte talentovanú slovenskú autorku a pravdepodobne budete mať krásny čitateľský zážitok. Na druhú časť sa naozaj veľmi teším, len dúfam, že tá gramatika bude o 100% lepšia, aby sa to dalo pokojne čítať a samozrejme, aby bol celkový dojem ešte lepší ako z prvého dielu. Mňa kniha oslovila a veľmi sa mi zapáčila už len prvotnou myšlienkou. Knihe dávam 4 hviezdičky, jedna dole práve za tú slabú gramatiku. 


Za poskytnutie výtlačku ďakujem veľmi pekne samotnej autorke :)
Ak vás kniha oslovila, môžete si o ňu zasúťažiť v letnej súťaži.


Komentáre

  1. Pekná recenzia :)
    Aj sa s tebou zhodujem. Chyby mi vadili, ale tak nejako som si na ne zvykla. A príbeh bol príjemný :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky