Prvých 100

Do novej fenomenálnej dystópie som sa zamilovala. Doslova.
Premyslené postavy, tajomstvá, láska, bolesť a... budúci svet. Ak sa vám páčili Hry o život alebo Divergencia, táto kniha vám je súdená! 

Autor: Kass Morgan                                                                             
Počet strán: 278
Žáner: dystópia, sci-fi 
Vydavateľstvo: CooBoo
Rok: 2014 

Anotácia: 
Príbeh nás vtiahne do sveta budúcnosti, veľmi vyspelej. Ľudstvo ktorému sa podarilo prežiť, žije na obrovskej vesmírnej lodi. Sú tu trhy, domovy, zásoby jedla a pitia, diskotéky, nemocnice... úplne všetko.  Stalo sa tak preto, lebo Zem je údajne toxická a oni nemajú na výber, musia žiť na lodi. O Zemi vedia len z kníh- kde sa opisuje príroda, vtáctvo, oheň, lesy... všetko prirodzené, čo na lodi neexistuje. Staré zachované hudobné nástroje sú ojedinelé a uchovávajú ich v ochranných nádobách. Literatúru, ktorú my práve teraz čítame, oni považujú za niečo také staré ako my napr. Shakespeara alebo Jane Austenovú. Šialené? Nie, to je budúcnosť.
Vo väznici, kde sú hlavne rebeli a kriminálnici, sa skrýva aj jedna zo štyroch hlavných postáv o ktorých nám rozprávač hovorí.
Clarke ešte stále smúti za rodičmi. A dotyčnému nemieni odpustiť. Je nedoučená lekárka, ktorá túži každému pomôcť, no pokoj v srdci hľadá márne.
Glass miluje, no vie, že je to jednostranné. Nezaslúži si odpustenie, vie to. No dotyčného potrebuje ešte posledný krát vidieť.
Wells je slušný syn vplyvného muža. A kvôli jedinému dievčaťu urobil niečo, čo ho poslalo na istú smrť.
Bellamy bol, je a vždy bude veľký brat, ktorý sa celý život stará len o svoju sestru, ktorá je výnimka z mnohých. Na lodi nemôže mať nikto súrodenca, ovplyvňuje to počet ľudí na lodi. Ale prežila. A teraz sa o ňu musí namiesto mamy postarať on.

Obrázok k seriálu, zatiaľ ma veľmi neláka.
Tri postavy z týchto štyroch sa istým nedopatrením dostanú na výskumnú vesmírnu loď. Pokusnú. Lebo nejakým spôsobom sa neskôr dostali medzi väzňov. A tí su nepotrební...
A jednej sa podarí ujsť a zostať na veľkej lodi. Musí urobiť, čo má v umysle už dosť dlhú dobu.
100 väzňov pošlú na výskum- na Zem. Planétu, na ktorú stovky rokov nik nevkročil. Odraz uvidia na vlastné oči opisované lesy z kníh, započujú spievanie vtáčikov... No loď sa pri pristáti zničila a tak zásob nemajú tak veľa, ako pôvodne mali mať. A sú to kriminálnici, rebeli, vrahovia. Každý jeden z nich urobil niečo zlé a teraz majú prežiť spoločnými silami. Je to vôbec možné?
Atmosféra sa bude stupňovať, každý bude nervózny, liekov bude málo a každý deň, sa niekedy milovaní, ľudia budú vídať a narážať do seba...

Moje hodnotenie: 
O knihe som viac krát počula, zväčša pozitíva, no nevedela som o čom asi je, tak som to nejako neriešila. Situácia sa zmenila, keď som v jednej súťaži vyhrala a domov mi došiel balík s tromi knihami. Jednou z nich bola, pochopiteľne, Prvých sto. Dosť dlho mi ležala na poličke, ale keď som dostala chuť na dystópiu, neváhala som a pustila som sa do nej. Nevedela som čo mám očakávať a preto mi prvých päťdesiat strán prišlo dosť chaotických a nezaujímavých, nebavilo ma to. Ani neviem ako, no za prvý deň som prečítala polovicu knihy. Len som čítala a čítala a... začala som to zbožňovať.
Autorka Kass Morgan
Ja síce sci-fi až tak nemusím, no bola to skôr dystópia. Brutálne sa mi páčil ten nápad- s vesmírnou loďou. Postavy boli dokonale prepracované. Každú z nich milujem, no zároveň aj nemám rada, lebo urobili čo urobili. Ale chápem ich. Postavy sú tak premyslené, že čitateľ ich miluje, ale aj nemá rád. To sa mi veľmi páčilo. Stále sa vynoril nejaký háčik, nejaké rozuzlenie... Príjemnou zmenou boli úseky z minulosti, ktoré boli veľmi zaujímavé a práve tam sa písalo o tajomstvách, ktoré postavy urobili. A prečo. A odrazu ste chápali, súcitili a obdivovali. Ku koncu všetky chyby, ktoré postavy urobili v minulosti, začali mať svoje hrozné dôsledky a všetko sa začalo komplikovať...
Clarke som mala celkom rada. Ale len celkom. Bola super v tom, že každému chcela pomáhať, pochopiť ho a byť spravodlivá. No čo sa týka oblasti lásky... niekedy bola hrozne nevystatá. Chápala som ju, že bola zatrpknutá po smrti rodičov, ale liezla mi na nervy. Vkuse len trucovala, nechcela si city priznať, pričom to bolo jasné od začiatku. Ako nejaká princezná. Možno bola taká preto, lebo bola na všetko citlivá. Či na lásku, rodinu, priateľov... na všetko. A celkovo bola skôr taký introvert a nemala skoro žiadnych kamarátov, tak trochu som s ňou splynula. Ale boli chvíle keď som ju mala rada a také, keď nie. Celkový dojem je naozaj taký, že ju mám celkom rada. Inak to neviem popísať, elbo neviem čo si mám o nej myslieť.
Glass som mala oveľa radšej. V tomto prípade je ona tá vinná a chcela dať všetko opäť do poriadku. Vedela si priznať city, chyby a aj dosť trpela a spomínala. Jej príbeh sa mi veľmi páčil, aj keď bol taký dosť jednoduchý. No bola správna a aj keď pochádzala z bohatej oblasti, nebola rozmaznaná a netrucovala. A keď raz milovala, tak jej nič nebránilo v ceste.
Wellsa milujem. Doteraz. Ten chalan ma spolu s Glass chytili za srdce, ale asi viac on. Celý čas vnútri trpel kvôli jedinej chybičke z minulosti. Raz sa preriekol a kvôli nemu sa stalo všetko katastrofálne čo bolo na zozname katastrôf. Len chcel pomôcť, nechcel urobiť takú veľkú pohromu. Na konci sa však dala do popredia jeho ďalšia chyba, ktorú vôbec tak nemyslel. No urobil to a mohol tušiť, že toto bude naozaj veľká katastrofa. Lebo na to môže doplatiť celá loď, na ktorej sa on nenachádza. Veľmi mi prirástol k srdcu a viem, ako veľmi ľúbi. Po celý ten čas, aj keď vie, že nemá šancu...
K Bellamymu mám asi taký vzťah ako ku Clarke. Chápem ho, obdivujem ho, že chráni svoju sestru, že sa o ňu stará, loví zver... no on by šiel aj cez mŕtvoly. A je to aj taký komplikovaný chalan, nedá sa povedať, že by bol nejako veľmi obľúbený. Matku nemal bohvieakú- takú nepodarenú, nestarala sa, niekedy mi ani neprišla ako matka (veď potom jej bolo všetko spočítané). Asi kvôli tomu bol taký drsný. Ale v detsve nie, v detstve bol zlatý malý chlapček, ktorý len chcel robiť radosť matke... tá to ani raz neocenila. Bellamyho stačí len pochopiť, je to taká postava na zamyslenie.

Knižku určite odporúčam všetkým, ktorým sa páčia dystópie s príchuťou dobrodružstva a lásky. Bolo vtipné sledovať ako sa niekto dostane na Zem a príde mu zaujímavé niečo, čo je u nás celkom bežné. Ja som si pri tom pripadala tak výnimočne, keďže som pozemšťanka a prírodu poznám.
Recenziu som preto písala s takými nekonkrétnymi opismi alebo situáciami len preto, aby ste mali plnohodnotný zážitok z čítania.
Veľmi sa teším na druhú časť, ktorú už mám doma, som naozaj zvedavá. Táto séria bola natoľko úspešná, že podľa nej vznikol aj seriál s rovnakým názvom, no zatiaľ ostanem pri knihách.


Komentáre

  1. Seriál si určite pozri! Knihy aj serál totálne zbožňujem a teraz mám takú ehm menšiu mániu. Ja Clarke a Bellamyho milujem a vždy som bola nedočkavá, kedy prídu ich kapitoly. Naopak Glass a Wellsa moc nemusím a liezli mi strašne na nervy :D :D Seriál je dosť odlišný, 1.časť vystihuje celú knihu :D ale je to akčnejšie a napínavejšie. Bellarke :33

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, tak to asi ešte zvážim, ale najprv si prečítam všetky knihy :) ďakujem za tip!

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky