Čo koho do toho

Román slovenskej autorky, ktorý opisuje čiernobielu lásku nejedného chytí za srdce. Romantický príbeh s hĺbkou sa vám votrie pod kožu... 

Autor: Enja Rúčková                                                                          

Počet strán: 358 
Žáner: romantika
Vydavateľstvo: Motýľ
Rok: 2010

Anotácia: 
Ben je šestnásťročný chalan a je mulat. Otca má Američana a jeho mama je Slovenka- spolu s rodinou žije na slovensku. Jeho otec má niekoľko hotelov po celej Európe, takže je jasné, že Ben pochádza z bohatej a slušne vychovanej rodiny.
Simona práve nastupuje do novej školy ako šestnásťročná. Pokožku má ako porcelán, blonďavé vlasy a zelené oči určite svedčia o jej europoidnej rase. Otec jej zomrel, brat je na intráku a chodí pravidelne za mesiac pozrieť Simonu. A jej... matka je alkoholička, ktorá závislosti podľahla po manželovej smrti. Simona pochádza z tej obyčajnej vrstvy a na nič sa nehrá. Dobre vie, že na niektoré veci jednoducho nemá, tak na nich ani nepozrie vo výklade.
Benov svet je elitný a bohatý. Simonin svet je priemerný vo všetkom. A tieto dva svety sa stretnú...
A práve o tomto je knižka Čo koho do toho.
Simona sa prvý krát stretne s Benom, keď vkročí na novú strednú školu. Druhý krát sa im stretnú pohľady, keď vojde do jej triedy- čokoládový mulat je predsa neprehliadnuteľný. Čierna a biela. Soľ a cukor. Nebo a zem. Oheň a voda. K týmto opozitám sa pripíše aj Ben so Simonou- on je mulat a ona je... biela.
Na prvý pohľad je Ben neodolateľný, milý, slušne vychovaný a príťažlivý. So Simonou sa zoznámi takmer okamžite a obidvom je jasné, že sa navzájom priťahujú. Simone sa vždy rozklepú kolená a začne jej víriť v bruchu z Benovej neodolateľnej vône a prítomnosti. Lenže ich materiálne a rodinné rozdiely nie sú neprehliadnuteľné hlavne pre Simonu. Stále si iba predstavuje scenár ako to všetko dopadne. Ona je predsa chudobná myška a on je syn majiteľa najluxusnejších hotelov v Európe. Je v rozprávke? Ben je predsa úžasný! Úžasný! Nechce sa ho vzdať za takmer žiadnu cenu, ale materiálne rozdiely a fakt, že jej Ben chce neustále kupovať darčeky ju rozčuľuje. Nechce nič od nikoho. Nepotrebuje pociťovať, že na to nemá. Ak niečo potrebuje, zarobí si na to sama- vie, že matka by jej v živote nijaké peniaze nedala, radšej by ich dala na alkohol.
Simona sa tak postaví jednej zo životných skúšok- dokáže milovať Bena, aj keď jej matka ho nenávidí, za to, akú má pokožku, z akej rodiny je, že je trochu majetnícky a... výbušný? K tomu všetkému sa primieša zmes problémov, ktoré sú viac ako vážne- horšie ani nemohli byť.
Simona tak isto ako aj Ben, chcú navzájom seba chrániť. No podarí sa im to? Simona má predsa iba šestnásť rokov- o živote a o láske nevie absolútne nič. Môže robiť, mýliť sa, pykať, doplácať na ne, pretože je neskúsená a v rodine jej nemá kto poradiť. Pretĺka sa vlastným životom... tak čo koho do toho?

                                                                                    Moje hodnotenie: 
Ako vždy, tak aj teraz sa ku prvej vyjadrím ku obálke. Vedela by som si ju predstaviť aj ináč, no neskor sa mi zapáčila a asi by som ju ani nemenila. Vystihuje presnú problematiku príbehu- farbu pokožky.
No nebudem tu rozoberať obálku- radšej príbeh. Prvé dielo slovenskej autorky Enje Rúčkovej bolo naozaj napínavé, možno aj najlepšie. Príbeh rozpráva Simona, ktorá nikdy nezažila poriadnu lásku a odrazu sa šialene zblázni do Bena. No ani v najhoršom sne by jej nenapadlo, že tento vzťah privolá toľko problémov.
Opis a štýl písania je ľahký dynamický a pútavo napísaný, takže knižku zhltnete hneď. Postavy sú dobre prepracované. Simona bola znázornená ako naozaj neisté krehké a citlivé dievča, ktoré veľmi trpelo po neúspechu. Ben bol takisto dobre vystihnutý, mal pekný slovník a vety, ktoré mali niekedy hlbší význam. U mňa bol možno taký problém, že som si Bena nevedela tak dobre predstaviť, aby som doňho bola zbláznená aj ja (pri románoch to je pre mňa nutnosť). Pri romantických a sladkých scénach som si ho nevedela dobre predstaviť. No po čase sa mi už nejako postava mulata sformovala a zapáčil sa mi. Bozky, dotyky a súkromné scény boli veľmi dobre a nápinavo napísané.
Príbeh ku koncu vrcholil a ja som sa bála, čo sa stane a ako to skončí. Smutne či šťastne? Posledných päťdesiat strán som naozaj tŕpla a čítalo sa mi rýchlo. Určite neľutujem, že som si knihu zakúpila. Odporúčam ju každému, kto chce na chvíľku vipnúť a prežiť romantiku (samozrejme, ak nie je rasista :)). Z knihy som najprv nemala dobrý pocit, no po čase som si uvedomila, že táto kniha je naozaj majstrovské dielo, ktoré odštartovalo kariétu E. Rúčkovej. U mňa si knižka zaslúži tiež päť hviezd.

Kniha Čo koho do toho má aj pokračovanie Očistný debakel, ktorý vyšiel pre veľký úspech prvej knihy. Na recenziu sa môžete tešiť už čoskoro.


Komentáre

  1. Tato kniha sa ku mne dostala vpodstate nahodou ale za tu nahodu som velmi vdacna... knihu milujem patri medzi moje najoblubenejsie! Necakala som od nej nic moc ale ked som zacala citat moje ocakavania sa otocili o 180°! Viem niektore casti boli dost nerealne alebo... jednoducho trochu pritiahnute za vlasy a to napriklad to ze v 15-rocni ludia sa zasnubia a bavia na temu dieta... No nevadilo mi to. po cely cas som si predstavovala ze maju trochu viac rokov a je to! nie je to prva a asi ani posledna kniha pri ktorej sa mi to stalo :) je to velmi vynimocna kniha ktora so mnou porobila divy... kedze som sa v poslednej dobe poriadne "rozcitila" (niekedy si myslim ze az prilis) tak som plakala, smiala sa, tuhla napätim (a tym by som neskoncila :) ) a to vsetko len s touto knihou v ruke.... sice su tam dost neskutocne casti aj tak sa kniha stale dotyka reality a poukazuje na hlupost niektorich ludi (narazam tym hlavne na rasizmus) ale tiez odkryva neuveritelnu lasku Bena a Simone :))) maximalna spokojnost ♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplne s tebou súhlasím ;) Síce ma kniha trošku slabšie nedostatky, aj tak je úžasná a okúzľujúca :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky