Výnimočná

Ponorte sa do nového fantasy sveta, kde sa ľudia rodia so zvláštnym obdarením, či výnimočnou schopnosťou. Práve tu sa odohráva krásny príbeh Katsy... 

Autor: Krisitn Cashore                                                                 
Počet strán: 412 
Žáner: fantasy, romantika, dobrodružstvo 
Vydavateľstvo: Ediposs 
Rok: 2009 

Anotácia: 
Nový fantasy svet nám predstavuje autorka Kristin Cashore. V tomto svete sa ľudia rodia s výnimočnými schopnosťami, avšak nie každý má to šťastie. Existuje sedem kráľovstiev- Wester, Nander, Middluns, Estill, Sunder, Monsea a Lienid. 
Katsa je neter kráľa Middlunsu. A je... výnimočná. Na prvý pohľad vás hneď zaujme to, že každé oko má inej farby- jedno modré a jedno zelené. No okrem tohto faktu by sme si niečo o Katse mohli povedať- má výnimočný dar. Je perfektná v... zabíjaní. Katsa však túto schopnosť nepovažuje za dar, ale za prekliatie. Jej strýko- kráľ Middlunsu ju patrične zneužíva- stále robí za neho špinavú robotu a zabíja toho, kto je pre neho nepohodlný, resp. mu nesedí do jeho scenára. Jej strýko totiž veľmi dobre vie, že Katsa nemá konkurenciu- je rýchla, nebezpečná, obratná, šikovná, vie narábať so zbraňami a protivníka okamžite porazí. 
Avšak, keď ju raz strýko pošle opäť vykonať špianavú robotu, Katsa natrafí na protivníka, ktorý nebude ľahký oriešok. Predvída jej kroky, je takisto rýchly ako ona a vidno, že je naozaj dobre vycvičený. Kto to je? Nakoniec Katsa zistí, že mala tú česť bojovať s princom Poom, ktorého nedokázala poraziť. Veď každého mala za sekundu odrovnaného, ako to, že jeho nie? Čím je iný? Nakoniec Katsa zistí, že princ Poo má tiež dar- vie perfektne bojovať. 
A takto sa začína príbeh Katsy- dievčaťa, ktorý svoj dar odmalička nenávidela a preklínala ho. Nikdy by ani nepomyslela na to, že sa s Poom niekedy spriatelí alebo dokonca... zamiluje. Katsa má tak pred sebou jednu veľkú ťažkú skúšku, ktorej zvládnutie zaberie ešte viac síl ako by si bola myslela. Spolu s Poom, ktorý je neustále pri nej a spolu tvoria niečo ako "smrtiacu dvojku". Nielenže zažívajú prvú lásku, ale dozvedajú sa aj tajomstvo, ktoré by mohlo všetkých sedem kráľovstiev zničiť... 
Katsa pomaly prichádza aj na to, že o svojom strýkovi toho veľa nevedela... Spolu s Poom sa vyberú na púť- na dlhú púť, kde je potrebné prežiť, vydržať a aj odolávať nástrahám, ktoré si pre nich osud pripravil. V ich rukách a aj schopnostiach závisia osudy ďalších a aj samotných kráľovstiev... 

Ďalšími časťami tejto série sú knihy Ohnivá a Iskrivá

                                                                                    Moje hodnotenie: 
Nedá mi nepodotknúť, že vzhľad knihy sa mi veľmi páči. Má zaujímavý prebal s vypuklým nadpisom. Kniha je v kvalitnej tvrdej väzbe a riadkovanie a typ písma je veľmi príjemný. 
Na knihe si vážim originalitu príbehu. Príbeh vás pohltí a začítate sa doňho veľmi intenzívne. 
Mňa osobne trošku zaskočilo to, že kniha je písaná v tretej osobe- ja uprednostňujem knihy s Ja rozprávaním, ale ani takýmto sa nevyhýbam. No myslím si, že bolo by ešte zaujímavejšie čítanie, ak by príbeh hovorila Katsa. Kažodpádne kniha je napínavá, miestami romantická a opisuje neobyčajné dobrodružstvo dvoch mladých ľudí. 
Páči sa mi aj to, že v tejto knihe nie je hrdinka dokonalá, nevyzerá ako bohyňa a nespráva sa ako zástupkyňa charitatívnej činnosti. V tomto románe je Katsa výnimočná, no zároveň pre niekoho aj hrôzostrašná kvôli jej očiam. K tomu všetkému má hnusnú vlastnosť alebo skôr dar- zabíja, aj keď to nie je jej naojobľúbenejšia činnosť. Možno práve preto je kniha okúzľujúca. Lebo hrdinka nie je dokonalá, ale aj tak ide o ňu a nakoniec sa ukáže, že má dobré srdce a vie chrániť ostatných. 
Moje sympatie si našiel aj Poo, ktorý je obetavý,dobrý a svojím spôsobom exotický. 
Kniha sa mi čítala dobre, pretože na každej stránke sa objavovali nové a tajomné skutočnosti, niet divu, že za toto dielo získala autorka veľa prestížnych ocenení. 
Samozrejme, že v knihe sa nevyhnete trošku nechutnejším scénam, no nie je to žiaden extrém, len aby ste to vedeli dopredu. Kniha je tak plná romantiky, dobrodružstva, napätia, nebezpečenstva a tajomno by sa dalo krájať. 
Ja knihu beriem ako za veľmi zaujímavý debut. Autorka má naozaj talent, o tom niet pochýb. Knihu hodnotím opäť na päť hviezdičiek. Síce skoro každá kniha má kladné hodnotenie, nie je to preto, lebo nedokážem byť kritická, ale preto, lebo ja si vyberám kvalitnú literatúru a stáva sa ojedinele, že v mojej knižnici sa nachádza kniha, ktorá ma nenadchla. Preto opäť päť hviezd- kniha si ju v mojich očiach určite právom zaslúži a prajem autorke ešte ďalších skvele napísaných kníh. 

Ocenenia: 

  • Ocenenie "Kniha roka" od časopisu School Library Journal 
  • Ocenenie "Tip redakcie" od internetového portálu Booklist 
  • Ocenenie "Kniha roka" od časopisu Publishers Weekly            a veľa ďalších... 




Komentáre

  1. Výnimočnú som čítala asi pred dvomi rokmi a bola celkom dobrá, ale akosi som sa do príbehu nevedela vžiť a k ďalšej časti som sa už potom nedostala. No nápad je zaujímavý.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďalšie časti na seba nejako úzko nenadväzujú a ani ja ich ešte nemám prečítané, no chcela by som. Kristin Cashore vytvára nenapodobiteľnú atmosféru...!

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky