Antigona

Myslím si, že aj táto krátka recenzia na starú klasiku vám možno vnúkne chuť ísť do knižnice a požičiať si... povinné čítanie. Verte mi, že aj táto kniha vám má čo dať... 

Autor: Sofokles                                                                                        
Počet strán: 86 (aj keď záleží, aký formát kniha má- je viac vydaní) 
Žáner: dráma 
Vydavateľstvo: Tatran Bratislava 
Rok: 1983 

Anotácia: 
Kniha opisuje antické Grécko a dobu v tom čase. V Antigone sa rieši problém, ktorý by v dnešnej dobe nevznikol. Antigonini bratia sa totižto pobili a bohužiaľ, neprežili. Presne jasný dôvod v tejto knihe nie je, pretože to sa odohráva v iných dielach. 
V diela s názvom Antigona sa rieši ten problém, že Antigona chce svojho brata dôstojne pochovať, čo je v antickom Grécku zakázané a trestané smrťou. Krutý kráľ Kreon toto vyhlásil a musím povedať, že jeho hlúposť a krutosť ma niekedy dosť vytáčali. 
Otázka teda znie: Kreon, krutý kráľ, dodrží svoje slovo a Antigonu potrestá, či nie? Alebo bude mať príbeh úplne iný spád a vyvíjať sa bude inak? Je možné, že do príbehu vstúpia iné postavy a karty zamiešajú... 

Moje hodnotenie: 
V dnešnej dobe každý študent pomaly ani nečíta povinné čítanie, ale opíše zápis z inernetu, pomení slovosled a prepíše to vlastným písmom. To sú triky dnešnej generácie, ktorá má povinné čítanie "na háku", pretože majú iný program na večer, či trávenie voľného času. 
Ja k tejto generácii nepatrím, pretože som zarytý knihomoľ a ešte k tomu mám aj knižný blog, takže si myslím, že by to bola trošku hanba. Nehovorím, že povinné čítanie mám rada alebo že mi vyhovuje, no prečítam si ho, pretože predsa len: 

  • Je to svetová klasika.
  • Je zaujímavé prečítať si dielo, ktoré bolo napísané pred stovkami rokov. Veď si len predstavte, že v tej dobe niekto čítal Antigonu a vy ju v 21. storočí čítate tiež. Zaujímavé, nie? 
  • Nikdy nehovor nikdy: možno prídete na to, že klasika sa vám veľmi páči a je to váš štýl 
  • Niekedy sú aj takéto diela krajšie ako dnešné nepodarky. 
  • Čítanie je zmysluplné trávenie voľného času.   
Sofokles
Tak to sú také malé silné argumenty. Kniha je našťastie dosť tenká, takže nezaberie veľa času. Ja osobne som prišla na to, že dráma alebo aspoň kompozícia textu mi veľmi nelahodí. Je síce pravda, že ak je text takto písaný, tak, že sa ani nenazdáte a príbeh je prečítaný, no na druhú stranu berme do úvahy, že kniha je písaná v nejakej tej staroslovienčine, slovosled je iný, sú tam zastarané slová, takže je potrebné sústrediť sa na text, čo je napr. v takom autobuse nie vždy ľahké. No ak to zvládnete, knihou sa rýchlo prelúskate a môžete si dať fajku na zoznam prečítaných kníh.
Ak by som mala povedať svoj názor, bude znieť takto: čakala som, že to bude horšie. Oveľa horšie. Síce hneď od začiatku bola v knihe depresia a nič veselé, nakoniec som si zvykla. Bolo potrebné zvyknúť si aj na kompozíciu textu a ten štýl písania. Ak ste toto zvládli, príbeh sa vám plynule odohrával pred očami a vy ste z toho aj niečo mali. Ja osobne som mala také chvíľky, že som bola zvedavá ako to skončí a chcela som to čítať. No ku koncu som sa už naozaj ponáhľala, aby som tú knihu rýchlo prečítala a mala som to z krku. No som rada, že som ju prečítala, lebo sama od seba by som ju určite nezobrala do ruky a nečítala by som to. Treba vyskúšať aj takýto žáner. Nebolo to zlé, celkom to bolo aj napínavé, náučné a nebolo to až také nudné. Preto knihe dávam tri hviezdičky. Našla som aj pár pekných myšlienok, napríklad:

  • Mŕtvym dlhší čas sa musím páčiť ako živým na zemi: tam budem večne ležať. 
  • No netreba ísť za tým, čo je nad sily. 
  • S tou nádejou však idem, že ma nestihne nič horšieho tu, než dá vôľa osudu.
  • Je totiž sladkou vecou strasti uniknúť, no bolestné je priviesť milých do skazy. 
  • Tá istá rovnosť zlému s dobrým nepatrí. 
  •                                                                a veľa ďalších... 
Dúfam, že táto recenzia vám urobila aspoň malú chúťku prečítať si túto klasiku, veď možno sa Vám zapáči. Ja sa musím ešte pustiť napríklad do Hamleta, či Lakomca, takže sa mám na čo tešiť...


Komentáre

  1. Antigonu akorát riešíme vrámci maturitnej otázky na slovenčine. Práve Antigona a ešte Na západe nič nové sú moje obľúbené knižky z povinnej literatúry. Majú akúsi paralelu s dnešným svetom a základné myšlienky sa v dnešnej dobe vyskytujú tiež. :) Ak sa nečítala Na západe nič nové určite odporúčam, skvelé dielo. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. novy design... vyzera to super ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne <3 som veľmi rada, že sa páči ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky